استفاده طولانی مدت از رنگ مو روشن، به ویژه سیاه، قهوه ای و قرمز دائمی، ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشد.

این نتیجه ای است که محققان دانشگاه ییل در مطالعه ای که در 15 ژانویه در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شد به دست آوردند.

دانشمندان دریافتند که مصرف‌کنندگان طولانی مدت محصولات رنگ مو بدون دکلره، خطر ابتلا به لنفوم غیرهوچکین را افزایش می‌دهند، سرطانی که به سیستم لنفاوی، بخشی از سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند.

Tongzhang Zheng، دانشیار Sc.D گفت: “ما دریافتیم افرادی که بیش از 25 سال از رنگ موهای تیره دائمی استفاده کرده اند و قبل از سال 1980 شروع به کار کرده اند، در مقایسه با افرادی که هرگز از محصولات رنگ مو استفاده نکرده اند، بیش از دو برابر در معرض خطر قرار دارند.

” اپیدمیولوژی و بهداشت محیط رنگ گفت که این مطالعه به دلیل افزایش غیرقابل توضیح در تعداد موارد لنفوم غیر هوچکین در 40 سال گذشته انجام شده است.

در اوایل دهه 1970، حدود 10 مورد از هر 100000 نفر در ایالات متحده وجود داشت. تا سال 1990، این تعداد به 19 مورد افزایش یافت. امروزه هنوز در ایالات متحده و در سراسر جهان در حال افزایش است.

خطرات رنگ مو عسلی برای سلامتی سال ها مورد بررسی قرار گرفته است، اما ژنگ می گوید مطالعات قبلی متناقض و بی نتیجه بوده است.

او و تیم تحقیقاتی‌اش یک مطالعه شش ساله مورد شاهدی را روی 601 زن کانکتیکات بین سنین 21 تا 84 سال انجام دادند که زیرشاخه‌های مختلفی از لنفوم غیرهوچکین تشخیص داده شد.

از زنان در مورد نوع رنگ مو استفاده شده، مدت زمان استفاده از محصولات و سن آنها در زمانی که آنها را متوقف کردند، سؤال شد.

این مطالعه شامل یک گروه کنترل شامل 717 زن سالم بود که از نظر نژاد، سن و سایر عوامل با گروه مورد همسان بودند.

محققان بیشترین خطر را در میان مصرف کنندگان رنگ های دائمی تیره تر نسبت به افرادی که از رنگ های نیمه دائمی یا موقت استفاده می کردند، دریافتند.

 ژنگ می‌گوید این به این دلیل است که رنگ‌های تیره‌تر ممکن است حاوی سطوح بالاتری از مواد شیمیایی باشند و رنگ‌های دائمی از فرآیند اکسیدکننده‌ای استفاده می‌کنند که مواد شیمیایی جدید و بالقوه مضر را ایجاد می‌کند.

خبر خوب این است که محققان هیچ افزایش خطر ابتلا به لنفوم غیرهوچکین را در میان زنانی که پس از سال 1980 شروع به استفاده از محصولات رنگ‌کننده مو کرده‌اند، پیدا نکردند.

این ممکن است به این دلیل باشد که محتویات فرمول‌های رنگ مو تغییر کرده و ایمن‌تر شده‌اند، یا می تواند به سادگی به این معنی باشد که زمان کافی برای ارزیابی اثرات بر این گروه سپری نشده است.

ژنگ گفت که مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود آیا رنگ مو پس از سال 1980 واقعاً ایمن تر است یا خیر.

ژنگ با اشاره به اینکه رنگ مو مستقیماً با تصویر مرتبط است “چگونه مردم درک می شوند و چگونه خود را درک می کنند” گفت که نتایج مطالعه باید در جمعیت های مختلف تکرار شود. در ضمن، مصرف کنندگان رنگ مو باید در نظر داشته باشند

  • منابع:
    1. Increased risk of non-Hodgkin’s lymphoma linked to hair dye
  • تبلیغات: 
    1. این خوراکی ها را در سن 30 سالگی حتما بخورید
    2. یادگیری ساعت باعث حواس‌پرتی در دانش آموزها می شود
    3. فروش این وسایل کشور را از فقر نجات داد!
    4. مردی که هزاران گربه را در خانه خود نگهداری می کند!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *