تولید زئولیت اصلاح خاک کشاورزی با عیار 95 درصد یکی از نیازهای اساسی کشاورزان مناطق مختلف ایران است اصلاح خاک و کود یکی از واجبات هر کشاورزی است تا بتواند از خاک خود برای مدت زمانهای بسیاری طولانی استفاده کند و محصولات پرباری برداشت کند. کشاورزان ایرانی به دلیل مواجه بودن با مشکلات اقتصادی زیادی نظیر گرانی انواع کودها و محصولات کشاورزی نمی توانند هر ساله محصول مورد نظر  خود را برداشت کنند.

معادن و کارخانجات تولید زئولیت برای اصلاح خاک کشاورزی برای کشاورزان ایرانی دست به اقداماتی زده اند  تا بتوانند در هر شرایطی دسترسی به زئولیت داشته باشند تا محصولات پربارتری به عمل بیاورند. اگر کشاورزی رونق پیدا کند کل صنایع رونق پیدا خواهند کرد زیرا کشاورزی یکی از صنایع ریشه ای و کالبد اصلی اقتصاد ایران است.

مراکز تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی در دهه های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده بطوریکه تقریبا در هر شهر و استانی می توان مراکز و عمده فروشی هایی را پیدا کرد که زئولیت کشاورزی عرضه می کنند . یکی از پایه های اقتصادی ایران کشاورزی است و رونق اقتصادی مهمترین اولویت در بین سایر صنایع می باشد. زئولیت معدنی اگر به درستی در دسترس تمامی کشاورزان قرار بگیرد این امر محقق خواهد شد.

مراکز تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی در ایران

کشور ایران بزرگترین منابع کشاورزی را در خاورمیانه دارد .اگر زیرساختهای اقتصادی در ایران به درستی مدیریت شود مشکلاتی که کشاورزان دارند رفع و قیمتهای بازار تعدیل خواهد شد . مراکز تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی یکی از همین زیر ساختهایی می باشد که در صدد کمک به کشاورزان و اصلاح خاکهای آنها می باشند.

معادن زئولیت  ایران اکثرا در استانهای سمنان و قم واقع هستند و دسترسی به این دو استان برای کشاورزانی که در استانهای دور از این دو استان به سر می برند بسیار مشکل خواهد بود . لذا مراکز تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی با هدف دسترسی آسان کشاورزان  تمامی مناطق ایران در اکثر استانها دایر گردیده تا کشاورزان و سایر صنایع بتوانند به راحتی به این مراکز مراجعه کرده و زئولیت مورد نیاز خود را تهیه کنند.

کیفیتی که مراکز تولید و اصلاح خاک کشاورزی در ایران برای کشاورزان ارائه می دهند به عوامل گوناگونی بستگی دارد . عوامل مختلفی مانند اقلیم آب و هوایی منطقه، نوع خاک، نوع محصول کشاورزی و حتی آب منطقه مورد نیاز در تعیین نوع زئولیت و ترکیبات آن تاثیر بسزایی دارد .

تولید زئولیت و اصلاح خاک
زئولیت مرغوب معدن قم

نمایندگی های تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی در مراکز استانها

نمایندگی های تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی مستقیما از طرف خود معادن در انجا تاسیس شده اند و رابط مستقیم معدن با کشاورزان هستند . کشاورزان با مراجعه حضوری یا تلفنی یا اینترنتی به این نمایندگی ها یا خود معدن می توانند محصول مورد نظر خود را سفارش دهند و بدون دخالت واسطه ها به راحتی با خاطری آسوده به محصولشان برسند.

بسیاری از واسطه ها با ارائه آنالیزی دقیق و تمیز به کشاورزان  میزان درصد عناصر موجود در زئولیت را به انان ارائه می دهند و اما وقتی که کشاورز محصول را از انان دریافت می کند بعد از مدتی متوجه می شود که محصول مورد نظر از رشد مناسبی برخوردار نمی شود . در این صورت است که اعتمادش به این ماده معدنی مفید از بین می رود. و دوباره به همان روشهای سنتی مانند استفاده از کود شیمیایی باز می گردد.

وظیفه نمایندگی های تولید و اصلاح خاک کشاورزی ارائه راهنماییهای درست و دقیق از نوع ماده معدنی زئولیت و گوگرد و نحوه و درصد استفاده از این ماده به کشاورزان  می باشد. دامداران نیز می توانند در خوراک دام خود زئولیت معدنی بصورت پودر اضافه کرده  تا شاهد رشد بیشتر و بهتر دامهای خود باشند زیرا زئولیت معدنی نوعی مکمل غذایی برای دام و طیور نیز می باشد.

تولید زئولیت و اصلاح خاک
زئولیت مرغوب پتاسیم قم

زئولیت کشاورزی برای اصلاح خاک چه نقشی را ایفا می کند؟

اصلاح خاک برای کشاورزان یک امر حیاتی است زیرا خاک های کشاورزی با گذشت زمان و استفاده های بیشمار کارایی و توان خود را از دست داده و مواد غذایی موجود در خاک کاهش می یابد بطوریکه که اگر کشاورز به فکر اصلاح خاکش نباشد آن خاک نابود شده و هرگز قابل اصلاح نخواهد بود .بسیاری از کشاورزان هر چهار سال یکبار زمین کشاورزی را به مدت یکسال رها می کنند و هیچ محصولی در آن کشت نمی دهند.

بسیاری هم هر چهار سال یکبار گیاهانی نظیر کلزا می کارند تا خاک را تقویت کند. برخی هم از کود شیمیایی و اکسید گرافن استفاده می کنند تا محصول بیشتری برداشت کنند. برخی هم اقدام به استفاده از گوگرد برای پوساندن کود حیوانی و استفاده از آن در خاک می پردازند. همه اینها روشهای صحیح و درستی است ولی این روشها اکنون بسیار گران و پرهزینه شده و کشاورز  نمی تواند  به آسانی این اقدامات را انجام دهد.

زئولیت کشاورزی امروزه یک ماده معدنی بسیار ارزان و کاربردی هست که جایگزین تمامی مواد نامبرده شده است و میتواند علاوه بر اصلاح خاک در مصرف آب هم صرفه جویی به ارمغان آورد. زئولیت کشاورزی در خاک نقش بسیار مهمی را ایفا می کند .خاکهای بسیاری از مناطق ایران قلیایی هستند و میزان PH آنها بالاست این نوع خاک برای رشد گیاهان مناسب نبوده و باید PH ان را تنظیم کرد.

تولید زئولیت و اصلاح خاک
تولید زئولیت و اصلاح خاک

نقش زئولیت در تنظیم PH خاک و متعادل سازی میزان اسیدیته انواع خاکهای کشاورزی

قبل از اینکه به نقش زئولیت و اقداماتی که مراکز و معادن تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی انجام داده اند بپردازیم ابتدا مختصری در رابطه با PH خاک صحبت می کنیم تا اهمیت این موضوع برای کشاورزان مشخص شود. بحث PH خاک مهمترین بحث مربوط به صنعت کشاورزی است زیرا ریشه و پایه تمام کارها و اقدامات کشاورزی به این موضع ختم خواهد شد.

اکثر معادن تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی با هدف اصلاح PH خاک به تولید زئولیتهایی می پردازند که بتوانند زمینهای مختلف با PH گوناگون را اصلاح کنند  زیرا تنظیم نبودن PH باعث عدم کشت خواهد بود .یعنی گیاهانی که د خاکهای با اسیدیته بالا یا قلیایی بالا کاشته شوند حتی اگر تمامی مواد غذایی را در خاک داشته باشند به دلیل تنظیم نبودن PH خاک نمی توانند این عناصر را از خاک جذب کنند در نتیجه همه  گیاهان از بین خواهند رفت.

زئولیت معدنی بعنوان یک تنظیم گر طبیعی PH خاک است و میزان اسیدی یا بازی بودن خاک را تنظیم کند و گیاهانی را که در این خاکها رشد نمی کردند به آسانی رشد کنند. به دلیل اهمیت موضوع PH خاک در ادامه این مقاله راجع به PHخاک مطالبی را عنوان خواهیم کرد تا کشاورزان به حساسیت این موضوع اهمیت دهند و آن را بسیار جدی تلقی کنند.

تولید زئولیت و اصلاح خاک
دستگاه نشانگر درجه ph خاک

از نظر تولید کنندگان زئولیت و اصلاح خاک، PHخاک چه تاثیری در جذب عناصر خاک توسط گیاهان دارد؟

تنظیم بودن PHخاک باعث در دسترس بودن عناصر مختلف خاک برای جذب بهتر گیاه می باشد و خود PH  نشانه باروری خاک نیست بلکه تنظیم بودن آن نشانه ای برای گیاهان است تا بتوانند عناصر مختلف را جذب کنند. بسیاری از گیاهان در PH  خاصی رشد می کنند و اگر این میزان تنظیم نیاشد گیاهان از رشد می افتند مخصوصا گیاهان گلخانه ای که بشدت بر تنظیم PH خاک حساس هستند.

دلیل اینکه PH  بر جذب عناصر غذایی تاثیر مستقیم دارد این است که هر عنصر غذایی که در خاک وجود دارد برای اینکه بتواند جذب گیاه بشود باید حلال شود یعنی حلالیت عناصر مغذی خاک باعث جذب شدن آن توسط گیاهان می شود .عناصر مختلف غذایی در خاک در درجات مختلفی از PH خاک حلال می شوند .به جز عنصر مولیبدن بقیه عناصر با افزایش PH حلالیتشان کاسته می شود.

عنصر مولیبدن در PH  های ضعیف به همراه برخی عناصر مانند آهن بصورت غیر محلول باقی می مانند و گیاهانی مانند شبدر، گل کلم، و مرکبات در صورت عدم جذب مولیبدن به شدت آسیب پذیر می شوند. این موضوعات از نظر کارخانجات تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی از  چه اهمیت خاصی برخوردار است زیرا آنان می دانند که PH خاک اگر تنظیم نباشد هیچ ماده مغذیی  نمیتواند جذب گیاه شود.

تولید زئولیت و اصلاح خاک
کارخانه تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی

مشکلاتی که بر اثر قلیایی یا اسیدی بودن PH  خاک به وجود می آید

بسیاری از عناصر در شرایط قلیایی و بسیاری دیگر در شرایط اسیدی بودن خاک جذب گیاهان می شوند به عنوان مثال پتاسیم در خاکهای قلیایی جذب گیاهان شده در صورتیکه آهن و منگنز در شرایط اسیدی بودن جذب گیاهان می شود. خاکهای آهکی قلیایی هستند و بیشتر نقاط ایران به دلیل داشتن آهک در خاک از نظر PH قلیایی محسوب می شوند.

بعضی عناصر مانند فسفر بور در شرایط قلیایی بودن شدید و اسیدی بودن شدید نمی تواند محلول شود و در هر دو صورت رسوب می کند و غیر قابل جذب توسط گیاه می شود. فسفر و بور در خاکهای آهکی با کلسیم ترکیب شیمیایی ایجاد کرده و رسوب می کند همچنین در خاکهای اسیدی هم با آلومینیوم و آهن ترکیب شده و رسوب می کند. این عنصر فقط در صورت متعادل بودن PH بصورت محلول باقی مانده و جذب گیاه می شود.

یکی از مشکلات ایران کمبود بارندگی می باشد .بارش کم باعث قلیایی شدن خاک می شود در خاکهای قلیایی بسیاری از عناصر غذایی مهم مانند آهن، منگنز، فسفر و روی مشاهده نمی شود. از دیگر مشکلات اقلیم های خشک افزایش آهک هست که باعث قلیایی شدن خاک می شود بنابراین خاک به سمت زردی پیش میرود و باعث کمبود عناصر مفیدی مانند آهن و منگنز می شود.

تولید زئولیت و اصلاح خاک
تولید زئولیت و اصلاح خاک کشاورزی

معادن و کارخانجات تولید زئولیت برای اصلاح خاک چه راهکارهایی را ارائه می کنند؟

کارشناسان کشاورزی تا دهه های قبل که هنوز ماده معدنی زئولیت کشف نشده بود راههای مختلفی را برای تنظیم PH  خاک پیشنهاد می کردند که گاهی تاثیرات خوب و گاهی نیز تاثیرات بدی را به جای می گذاشت. خود خاک در مقابل تاثیرات ف

افزایش یا کاهش PH  خاک مقاومت نشان میدهد اما کارشناسان پیشنهاد میدهند که گیاهان را متناسب با PH خاک شناسایی و کرده و متناسب با آن بکاریم تا گیاه بتواند در شرایط مخصوص به خودش رشد و نمو پیدا کند. معمولا برای خاک های اسیدی که PH پایینی دارند اهک اضافه می کنند تا از میزان اسیدیته خاک کم کرده و کمی درصد قلیایی آن را بالا ببرند .

در کشور های اروپایی که اکثرا خاکهای اسیدی دارند با افزایش میزان آهک به خاک میزان اسدی بودن آن را کاهش میدهند. در کشور ایران عکس این قضیه اتقاف می افتد زیرا خاک ایران به دلیل بارش کم باران قلیایی بوده و به آن اسید سولفوریک یا اسید کربنیک اضافه می کنند تا از شدت قلیایی بودن آن بکاهند. معادن  تولید زئولیت برای اصلاح خاک کشاورزی این راهها را راههای آسیب رسان به خاک می دانند.

تولید زئولیت و اصلاح خاک
زئولیت تنظیم کننده ph خاک کشاورزی

تنظیم PH خاک با استفاده از زئولیت معدنی

روشهایی که در اسلاید های قبل برای تنظیم PH خاک عنوان شد گاهی باعث آسیب رساندن به خاک و گیاهان می شود زیرا برخی عناصر در شرایط قلیایی و برخی دیگر در شرایط اسیدی توسط گیاهان جذب می شود .بنابراین نمی توان از روشهای فوق بعنوان بهترین روشهای تنظیم PH  خاک نام برد .

ماده معدنی زئولیت یک ماده پر کاربرد می باشد که خواص آن در همین دهه های اخیر کشف شد و در بسیاری از صنایع از جمله صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت.این ماده با دارا بودن عناصری که هم در شرایط اسیدی و هم عناصر قلیایی باعث تثبیت خاک می شود .یعنی در هر دو صورت زئولیت معدنی باعث تنظیم PH  خاک شده و گیاهانی که در خاک های اسیدی یا بازی رشد می کنند می توانند هر دو در خاکهای زئولیتی هم رشد کنند.

تولید زئولیت و اصلاح خاک
زئولیت تنظیم کننده ph خاک معدن قم

نحوه سفارش و خرید ماده معدنی زئولیت برای کشاورزی از معادن و مراکز تولید

کارخانجات، معادن و نمایندگی های تولید زئولیت و اصلاح خاکهای کشاورزی با توجه به اهمت این ماده معدنی در کشاورزی و نقش آن در تنظیم و اصلاح خاک راههای گوناگونی را برای کشاورزان مناطق دور و نزدیک تدارک دیده اند تا بتوانند این ماده پر کاربرد و پرخاصیت را به راحتی تهیه کرده و  از آن در اصلاح خاک و رشد و نمو بهتر محصولات گیاهی استفاده کنند.

از آنجاییکه قیمت این ماده معدنی بسیار ارزان است و به راحتی قابل خرید توسط تمامی اقشار می باشد فقط حمل و نقل آن کمی ممکن است کشاورز را به چالش بکشد که آن را هم این مراکز و معادن با بستن قرارداد با مراکز حمل و نقل و بار  برای کشاورزان حل کرده و میتوانند به راحتی هر مقدار ماده معدنی زئولیت که نیاز داشته باشند تهیه کنند.

کشاورزان و صنایعی که قصد سفارش زئولیت بصورت مستقیم ا معادن سمنان یا قم را دارند میتوانند به روش اینترنتی که  خود سازمان صنعت و معدن معرفی کرده مراجعه کنند و بصورت اینترنتی محصول خود را سفارش داده و تحویل بگیرند. بنابراین متقاضیان برای ثبت سفارش می توانند در این وبسایت که مورد تایید وزارت صنعت و معدن است مشخصات خود را ثبت کنند تا کارشناسان کشاورزی برای مشاوره با آنها تماس بگیرند.

مدیر فروش شرکت ایران کانی: هادی ملکی

 تلفن مشاوره و ثبت سفارش: 09120526163

تولید زئولیت و اصلاح خاک
معدن زئولیت واقع در استان قم

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *