زئولیت کلینوپتیلولیت یکی از مهمترین کانی های معدنی بخش صنعت می باشد. تولید و عرضه زئولیت کلینوپتیلولیت در ایران بصورت گسترده ای در حال انجام است .تولید و عرضه زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت در ایران توسط کارخانجات بزرگی که مجهز به دستگاههای بسیار پیشرفته است انجام میگیرد .

فرایند تولید زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت  بدین صورت است که ایتدا باید سنگ معدن ناخالص زئولیت از معدن استخراج شده و به کارخانه حمل شود. سپس در کارخانه فرایندهای مختلفی روی این سنگ انجام میگزد که خروجی نهایی آن تولید انواع زئولیت با درجه خلوص بسیار بالا در دانه بندی های مختلف می باشد.

این زئولیتهای معدنی به دوصورت فله و بسته بندی شده با قیمتهای مناسب روانه بازار می گردند .قیمت زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت به میزان هزینه های استخراج و تولید آن بستگی دارد . ولی در کل زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت در مقایسه با کاربردهای بی نظیر آن بسیار ارزان است . زئولیت معدنی برای کشاورزان و دامداران در واقع حکم یک گنج را دارد .در ادامه با کابردهای زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت بیشتر آشنا خواهیم شد.

زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت چیست

کشور ایران از لحاض داشتن ذخایر مواد معدنی یکی از غنی ترین کشور های خاورمیانه و آسیا می باشد .یکی از دلایلی که ایران دارای ذخایر عظیم مواد معدنی شده است  فرایندهای زمین شناسی گسترده ای است که میلیونها سال پیش در دوره های زمین شناسی مختلف در ایران به وقوع پیوسته است .

فرایندهایی مانند کوهزایی ، خشکیزایی ، فعالیتهای آتشفشانی پیشروی و پسروی آب دریاها و اقیانوسها و فعالیتهای تکتونیکی مانند نزدیک شدن صفحه تکتونیکی عربستان و ایجاد رشته کوههای عظیم زاگرس و البزر باعث بوجود آمدن ذخایر بسیار عظیمی از مواد معدنی در ایران شده است .

زئولیت یا سنگ جوشان در نیمکره شمالی توسط گدازهایی که در آب اقیانوسها و دریاها ریخته می شوند تشکیل می شود . بدین صورت که با ریختن گدازها در اقیانوسها بلافاصله زئولیت با آزاد سازی سدیم و جذب نیتروژن در آمونیاک تشکیل می شوذ .در نیمکره جنوبی زئولیت در آبهای شیرین تشکیل می شود و برای همین کلیسم بالاتری نسبت به زئولیتهای نیمکره شمالی دارد .

زئولیت معدنی به چه صورتی در طبیعت یافت می شود

مواد معدنی که در دوره های مختلف زمین شناسی و همچنین طی حرارت و فشار هایی که در گوشته و پوسته زمین به خود دیده اند در طی فرایندهای مختلفی مانند فعالیتهای آتشفشانی و یا سایر پدیده ها مانند انواع دگرگونیها تشکیل شده و رخنمود پیدا می کنند . رخنمون مواد معدنی هم به عواملی مانند فرسایش و هوازذگی لایه ها ی بیرونی پوسته زمین و فشارهای داخل پوسته و گوشته که گاهی منجر به ایجاد زلزله می گردند بستگی دارد .

زئولیت معدنی هم به دو صورت در طبیعت یافت می شود . یا طی فرایندهای اقیانوسی که با سرد شدن مواد مذاب همراه است تشکیل می شود  و یا طی فرایند های آتشفشانی در اتاق ماگما شکل می گیرد . در نوع اول که زئولیت در اقیانوسها تشکیل می شود عیار آن پایینتر از نوع دوم است زیرا آب دریا باعث انجماد بسیار سریع مود مذاب شده و از تشکیل کامل و پر عیار زئولیت جلوگیری می کند.

در نوع دوم که زئولیت در اتاق ماگما تشکیل می شود فرایند انجماد بسیار کند انجام می گیرد و همین عامل باعث می شود تا تمامی اجزا زئولیت بصورت کامل و بلوری در کنار یکدیگر قرارگیرند و زئولیت به کاملترین و پرعیارترین نوع خود تبدیل شود

کاربردهای زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت در صنایع مختلف

زئولیت معدنی در طبیعت بیش از 70 نوع وجود دارد که توسط زمین شناسان و کارشناسان مواد معدنی کشف و شناسایی شده اند . از میان این 70 نوعی که شناسایی شده است تنها 20 نوع آن مورد استفاده در صنایع مختلف واقع شده است . هنوز گونه های بسیاری بصورت ناشناس  می باشند که دانشمندان در تلاش هستد تا تمامی کابردهای آنها را پیدا و مورد استفاده در صنعت قرار دهند .

تمامی این زئولیتها را دانشمندان در دوسته طبقه بندی کزده اند .1_ زئولیت طبیعی 2_ زئولیت سنتزی

زئولیت طبیعی در واقع همان زئولیتی می باشد که در معادن و دریاها طی میلیونها سال ذخیره شده و با احداث معادن و کارخانجات فراوری مورد بهره برداری قرار می گیرند . مانند زئولیت کلینوپتیلولیت  که عمده ترین مصرف آن در بخش کشاورزی و تصفیه آب و فاضلاب صورت می گیرد

زئولیت سنتزی یا زئولیت مولکولار به زئولیتی گفته می شود که در طبیعت بسیار نادر و کمیاب است . یا اینکه در طبیعت موجود است ولی امکان استخراج یا بهره برداری آن به هیچ وجه ممکن نیست و توسط کارشناسان آزمایشگاهی با تغییر در مولکولاسیون آنها در آزمایشگاه ساخته شده و پس از تایید آن بصورت انبوه تولید می شود . این زئولیت هم انواع مختلفی دارد که کاربردهای وپژه ای در صنعت دارند .

ویژگی ها و کابردهای زئولیت طبیعی

زئولیت معدنی که بصورت طبیعی در طبیعت استخراج و مورد بهره برداری قرار گیرد زئولیت طبیعی می گویند که کاربردهای بیشماری در صنعت و زندگی انسانها دارد .زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت یکی از همین انواع زئولیتهای طبیعی می باشد .

زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت کاربردهای بسیار زیادی در صنعت دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم : یکی از مهمترین کاربردهای زئولیت معدنی کلینو.پتیلولیت بخش کشاورزی و دامداری است . این صنایع حیات خود را مدیون این ماده اسرار آمیز می دانند .

در صنعت کشاورزی زئولیت کلینوپتیلولیت در سایز ها و مش های مختلفی ارائه می شود که باعث بهبود کیفیت محصول و رشد سریعتر آن می شود . مثلا در بخش پرورش خاک از زئولیتی استفاده می کنند که دارای تخلخل بالاتر و سایزهای بزرگتری باشند . ولی در بخش تهیه کود که مختص دامداران و دامپروران عزیز کشور می باشد از زئولیتی استفاده می کنند که اندازه ذرات آن ریزتر باشد .

زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت چه کاربرد هایی در کشاورزی دارد؟

زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت یکی از مهمترین نوع از انواع زئولیتهای طبیعی است که مهمترین کاربرد آن در بخش کشاورزی می باشد . این نوع زئولیت در بخش کشاورزی کاربردهای گوناگونی دارد .

در تهیه خاک حاصلخیز از این نوع زئولیت استفاده می شود زئولیت کلینوپتیلولیت خواص مولکولی وپژه ای دارد که باعث حاصلخیری خاک و افزایش بهره وری و رشد سریعتر گیاه می شود . همچنین کیفیت گیاهی که در خاک زئولیتی رشد می یابد بسیار بالاتر از گیاهی است که در سایر خاکها پرورش می یابد .

یکی دیگر از خاصیت های زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت در کشاورزی جایگزینی آن با کود های شیمیایی است . همانطور که می دانید از دیر باز انواع مختلفی ازکودهای شیمیایی تولید و روانه بازار شده استت که هیچ کدام از آنها خاصیت و کارایی بالایی نداشته اند . حتی استفاده مداوم از آنها باعث افت کیفیت خاک نیز شده اند .

زئولیت معدنی کلینوپتیلولیت بهترین جایگزین برای انواع کودهای شیمیایی است که به کشاورزان کمک بسیار زیادی کرده است . این کود که به  یا کود معدنی معروف است در مقایسه با کودهای شیمیایی کارایی بسیار بالاتری دارد همچنین قیمت آن در مقایسه با کودهای شیمیایی بسیار پایینتر و مقرون به صرفه تر است.

خاک زئولیتی چیست و چه مزایایی دارد؟

همانطور که میدانید کشاورزان از دیر باز یادگرفته اند که برای حاصلخیزی خاک از انواع کودهای مختلف استفاده کنند . کودهایی که مرسوم هستند به دو دسته شیمیایی و طبیعی تقسیم می شوند . هر کدام از این کودها انواع مختلفی دارند که دارای مزایا و معایب گوناگونی می باشند . کشاورزان برای رشد بیشتر محصول مجبور هستند تا هزینه های بسیار سنگینی برای خرید این کود ها بپردازند.

این کودها بازدهی خاصی دارند اگر از این کودها بیش از حد استفاده شود یاعث آسیب خاک و گیاه می شود .برای مثال کشاورزان برای اینکه خاک حاصلخیزی خود را حفظ کند مجبور هسند که پس از چهار سال  استفاده از این کودها ، یکسال هیچ محصولی نکارند تا خاک مواد مورد نیاز خود برای کشاورزی را بازیابی کند.

خاک هایی که در آنها بجای کودهای حیوانی یا شیمیایی  از کود معدنی استفاده می کنند داستان کاملا متفاوتی دارند . تنها کود معدنی که از مواد معدنی ساخنه می شود کود زئولیتی است که نوع زئولیت آن هم کلینوپتیلولیت می باشد . این کود خواص معجزه آسایی دارد که خاک مرده را زنده می کند .

کاربردهای کود زئولیتی کلینوپتیلولیت در خاکهای کشاورزی

کود زئولیت کلینوپتیلولیت خواصی دارد که تقریبا هیچ کودی تابحال نداشته و هیچ ماده معدنی که بتواند با زئولیت همسان باشد  هنوز کشف نشده است .زئولیت کلینوپتیلولیت در ساختار درونی خود ویژگی هایی دارد که باعث بوجود آمدن این خواص گشته است . اما قبل از اینکه به ساتختار درونی زئولیت کلینوپتیلولیت بپردازیم  ابتدا شما را با خواص این ماده معدنی در خاک کشاورزی آشنا می کنیم .

همانطور که میدانید اگر رطوبت خاک کم باشد خاک نمی تواند مواد مورد نیاز گیاه را تامین کند و همین امر باعث رشد ناقص گیاه شده و در خیلی از مواقع باعث خشک شدن محصول در فصول خشکسالی می گردد . زئولیت معدنی  ویژگی منحصر به فردی دارد که در فصول خشک و کم باران از خشک شدن و از بین رفتن محصول جلوگیری می کند .زئولیت مواد مورد نیاز گیاه را از خاک گرفته و به درون ریشه گیاه تجویز می کند .

موادی مانند نیتروژن آکسیژن و آب و سایر مواد معدنی مورد نیاز باعث رشد گیاه می شوند که در فصول خشک و کم باران توسط زئولیت به گیاه تزریق می شود .و موجب رشد دو چندان گیاه می شود .همه اینها توسط ساختار درونی که زئولیت دارد انجام می شود .

ساختار درونی و ملکولی زئولیت چیست و چگونه باعث رشد گیاه می شود؟

کشور ایران یکی از کشورهای خشک خاورمیانه محسوب می شود .بحران آب یکی از بزرگترین مشکلاتی است که ایران و سایر کشور های خشک خاورمیانه و  کشور های خشک جهان را تهدید می کند . اولین کسانی که بزرگترین ضربه اقتصادی را از این بحران خواهند خورد کشاورزان می باشند . بنابراین کشاورزان باید خود را آماده رویارویی با این فاجعه نمایند . طبق پیش بینی دانشمندان جنگ آینده بر سر کمبود آب خواهد بود .

علت پیش آمدن چنین تهدید بزرگی که کل جهان را در بر خواهد گرفت گرم شدن کره زمین است .حال برای غلبه بر این بحران تمامی کشور های جهان باید با یکدیگر متحد شوند تا وقوع این بحران را به تعویق انداخته و راههای جدیدی برای غلبه بر آن بیابند . یکی از راههایی که در زمان بحران آب به کمک کشاورزان آمده است استفاده از خاک زئولیتی بجای خاک معمولی برای کشت و کار است .

ساختار درونی زئولیت از آلومینو سیلیکات تشکیل شده است این ساختار به گونه است که بسیار متخلخل است و جذب سطحی فوق العاده بالای دارد . این ساختار تبادلات کاتیونی انجام میدهد که توسط همین تبادلات مواد مورد نیاز گیاه را از خاک گرفته و به گیاه تزریق می کند . تخلخل و جذب سطحی بالای زئولیت باعث ایجاد تغییرات بزرگی در صنعت کشاورزی و سایر صنایع گردیده که در مطالب بعد به آنها می پردازیم .

عرضه انواع زئولیت معدنی در سایر صنایع مورد نیاز

همانطور که گفتیم زئولیت در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد . یکی از صنایعی که به آن پرداخته شد صنعت کشاورزی بود . البته در صنعت کشاورزی زئولیت کاربرد های بسیار گوناگونی دارد که در مقالات بعدی به تمامی آنها خواهیم پرداخت . اما بجز صنعت کشاورززی صنایع بسیاری وجود دارند که زئولیت معدنی نقش بسیار مهم و حیاتی را در آنها ایفا می کند . یکی از آن صنایع بزرگ صنعت آب و فاضلاب می باشد.

امروزه کارخانجات بسیار زیادی در جهان وجود دارد که باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی در اطراف خود شده است . برای مثال اگر به اطراف شهر های صنعتی دقت کرده باشید خشک و بایر بوده و عاری از هر گونه فعالیت گیاهی و یا جانوری است . علت بروز چنین فجایعی که باعث نابودی محیط زیست می شود آلودگی هایی هست که توسط کارخانجات مختلف ایجاد می شود .

بتازگی مجوز هایی صادر شده است که کارخانجات باید برای ادامه فعالیت خود از ایجاد آلودگی زیست محیطی جلوگیری کنند .آنها باید پساب ها و فاضلابهای شیمیایی را که وارد طبیعت می کنند بازیابی کرده و مواد مضر را از این پسابها جدا کنند.

تنها ماده معدنی که می تواند پسابها و فاضلابهای آلوده کارخانجات را از مواد آلاینده جداسازی کند زئولیت  می باشد . زئولیت تنها با کمک دو ویژگی ساختاری که در عنوانهای بالا به آن اشاره کردیم قادر است چنین اقدام بسیار بزرگی برای حفظ حیات طبیعی انجام دهد .

تولید و عرضه زئولیت کلینوپتیلولیت با عیار و خلوص بسیار بالا

زئولیت کلینوپتیلولیتی که در ایران تولید میشود انواع مختلفی دارد که هر کدام عیار های متفاوتی دارد . پر  عیارترین زئولیت که درجه خلوص آن بالای 95 درصد است در استانهای سمنان و اصفهان تولید و بهره برداری می شود . این استانها با امکانات و تجهیزات پیشرفتها ی که دارند مرغوبترین و ارزانترین زئولیت کشور را برای انواع صنایع مختلف تولید و عرضه میکنند

قیمت زئولیت کلینوپتیلولیت در مقابسه با سایر مواد و کود های شیمیایی که در کشاورزی از آنها استفاده می کنند بسیار ارزان بوده و هیچ محدودتی در استفاده ندارد . حدود 30 درصد از زئولیت را برای خاک و یا کود استفاده می کنند تا آن خاک یا کود را بارور کرده و عمر آن را افزایش دهد

فروش زئولیت به دوصورت حضوری و اینترنتی انجام میگیرد که روش اینترنتی از نظر اقتصادی بسیار به صرفه بوده و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها زیادی در   حمل و نقل خواهد شد . برای سفارش محصول زئولیت معدنی بصورت اینترنتی کافی است که شماره تماس و مشخصات خود را در سایت درج کرده تا کارشناسان و مشاوران شرکت در اسرع وقت برای راهمایی در خرید با شما تماس بگیرند .

مدیر فروش: هادی ملکی

تلفن پاسخگویی

09120526163

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *