خط تولید زئولیت خوراکی قم یکی از بزرگترین خطوط تولید زئولیت معدنی مخصوص خوراک دام و طیور و آبزیان صنعتی می باشد که از سال 1395 احداث گردیده و یکی از مرغوبترین زئولیتهای ایران را استخراج و فراوری و تولید می کند. این خط تولید در مرکز یکی بزرگترین رگه های زئولیت پتاسیم که در طول استان قم امتداد دارد افتتاح و بهره برداری شده است .

کشاورزان استان قم و استانهای اطراف که به معدن نزدیک هستند اکثرا در کود های کشاورزی و خوراک دام خود از این ماده معدنی بسیار پرکاربرد استفاده می کنند. این ماده ارزان قیمت که در بین سایر مواد معدنی بسیار پرخاصیت و پرکاربرد بوده است به راحتی در دسترس کشاورزان مناطق دور و نزدیک قرار می گیرد کشاورزان و دامدارانی که با این ماد معدنی آشنایی دارند هرگز سراغ مواد شیمیایی و یا کود های دیگر نمی روند زیرا کاربرد های آن را با چشم دیده اند.

زئولیت معدنی در کشاورزی باعث افزایش بار دهی درختان میوه و  بزرگتر شدن  اندازه میوه ها و برگها می شود . طبق آماری که از این کشاورزان گرفته شده است آنها حتی پس از استفاده از زئولیت در خاک خود یک میوه نارس را هم گزارش نداده اند. برداشت محصولات کشاورزانی که از کود های حیوانی فراوری شده با زئولیت استفاده کرده اند بیش از دو برابر بوده است.

خط تولید زئولیت قم و ارسال زئولیت به تمام نقاط کشور

خط تولید زئولیت استان قم به دلیل تولید و فراوری زئولیت صادراتی در استان قم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در حوزه زئولیت بوده و با توجه به کیفیت بالای زئولیت این ماده معدنی و قرار گیری آن در مرکز ایران مورد توجه بسیاری از کشاورزان ، دامداران، و مراکز پرورش آبزیان صنعتی می باشد. همچنین مرغوبیت بالای این ماده معدنی باعث جلب توجه بسیاری از کشور های جهان از جمله چین  واقع شده است

سالانه هزاران تن زئولیت کلینوپتیلولیت  به کشور چین صادرات می شود .زئولیت کلینوپتیلولیت  همان زئولیت پتاسیم مرغوب می باشد که برای مصارف کشاورزی، خوراک دام و طیور ، مراکز پرورش آبزیان، صنایع تصفیه آب و فاضلاب و بسیاری از صنایع دگر مورد استفاده قرار می گیرد. زئولیت کلینوپتیلولیت در دامداری و کشاورزی نقش بسیار مهم و حیاتی را برای این صنایع ایفا می کند.

دامداران و مراکز پرورش آبزیان با استفاده از زئولیت کلینوپتیلولیت نه تنها خوراک دام و طیور و ماهیان را تامین می کنند بلکه با استفاده از خصوصیات تصفیه کننده زئولیت محیط زیست دام و طیور و  استخر های پرورش ماهی را کاملا تصفیه کرده و زمینه های رشد و پرورش آنها را چندین برابر می کند.

خط تولید زئولیت خوراکی
زئولیت کلینوپتیلولیت

زئولیت معدنی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

زئولیت معدنی یک خانواده بزرگ از کانیهایی است که همگی دارای ویژگیهای مشابهی در کشاورزی، دامداری، مراکز پرورش آبزیان و غیره است که روزانه بر تعداد آنها افزوده می شود. کارشناسان علم زمین شناسی و اکتشافات معدنی به گونه ای کانیها برخورد کرده اند که آن را زئولیت نامگذاری کرده اند زئولیت بیش از 70 نوع به صورت طبیعی و بیش از 200 نوع بصورت صنعتی وجود دارد.

از میان 70 نوع زئولیتهای طبیعی کشف شده فقط بیست نمونه آن مورد استفاده صنایع مختلف قرار گرفته است و از بین این بیست نوع حدود 9 گونه آن در صنایع کشاورزی و دامداری و صنایع آبزیان قرار گرفته است . با توجه به این موضوع می توان نتیجه گرفت که بزودی کاربرد های سایر زئولیتهای کشف شده نیز مشخص شده و مورد استفاده در صنایع مختلف قرار خواهد گرفت

مهمترین زئولیتهای مورد استفاده در صنایع کشاورزی و دامداری و آبزیان و صنایع تصفیه آب و فاضلاب عبارتند از :

آنالیسمNaAlSi2O6.H2Oناترولیت، Na2Al2Si3O10.2HاسکولسیتCaAl2Si3O10.3H2O،تامسونیت NaCl2Al5H20.6H2O، هیولاندیت Ca2Al4Si14O36.12H2O  فیلیپسیت (K2.Na2.Ca)(Al2Si6)O16.6H2O، هارموتوم (K2.Ba)(Al2Si6)O16.6H2O، استیلبیت (Na2.Ca)(Al2Si7)O18.7H2O، شابازیت (Na2Ca)(Al2Si4)O12.6H2O، لامونتیت Ca(Al2Si4)O12.6H2O، موردنیت (K2.Na2.Ca)(Al2Si10)O24.7H2O، کلینوپتیولیت K2Na2Ca2(Si29A17)O72.24H2O

خط تولید زئولیت خوراکی
زئولین کلینوپتیلولیت بادامی

ویژگی های زئولیت معدنی از نظر ساختار بلوری

خط تولید زئولیت خوراکی در استان قم طبق ویژگیهایی که کارشناسان علوم زمین شناسی و کشاورزی ابراز داشته اند زئولیتهای کلوخه ای و خام را که با عیار های مختلف از دل زمین استخراج می کنند به زئولیتهایی با عیار بالای 99 درصد رسانده و آنا را طبق مصارف مختلف در صنایع فراوری کرده و به تولید انبوه می رساند. ایران دارای اقلیمهای متفاوت از نظر آب و هوا و خاک و شرایط بیولوژیکی می باشد بنابراین انواع زئولیتهایی که فراوری می شود مطابق با منطقه خاص در ایران به تولید انبوه رسیده و مورد استفاده کشاورزان و دامداران قرار می گیرد.

زئولیتها از خانواده آلومینوسیلیکاتها هستند و همانطور که میدانید آلومینوسیلیکاتها از عناصر آلومینیوم، سیلسیو و اکسیزن تشکیل شده اندو سایر عناصر مانند پتاسیم، فسفر، سدیم، کلسیم، بورو نیتروين هم در درصدهای متفاوتی در این ماده وجود دارد. همه این عناصر از مواد غذایی مورد نیار گیاهان و جانوران بوده و بسیاری از این عناصر در خوراک به مقدار کم یافت می شوند برای همین دامداران از زئولیت استفاده می کنند تا مکمل غذایی آنان  محسوب شود .

آلومینیوم و سیلسیم به مقدار بالای 50درصد در زئولیت وجود دارد . این دو عنصر هنگام تشکیل زئولیت بصورت پیوند های دو قطبی با اکسیژن وارد واکنش شده و زئولیت را به وجود می آورد. این پیوند های ناقص دوقطبی ویژگی هایی را به وجود می آورند که در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این پیوند های ناقص باعث جدب کاتیونهای فلزی مورد نیاز خاک و دام شده و همچنین مولکولهای آب موجود در خاک و هوا را نیز جذب  کرده و از تبخیر آن جلوگیری می کند و به ریشه گیاهان تزریق می کند.

خط تولید زئولیت خوراکی
زئولیت مرغوب کلینوپتیلولیت

سه ویژگی معروف زئولیت و کابرد های آنها در صنعت

خط تولید زئولیت خوراکی استان قم از کاربرد های زئولیت و سه ویژگی آن استفاده کرده و آن را به تولید انبوه رسانده تا تمامی دامداران و کشاورزان بتوانند بهترین نتایج را در مدت زمان کوتاهی بدست آورند. اما سه ویژگی معروف زئولیت کدام هستند و چه کاربرد هایی را برای صنایع مختلف از جمله کشاورزی و دامداری به ارمغان آورده اند؟

اولین ویژگی زئولیت قدرت جذب سطحی بسیار بالای آن می باشد. این قدرت ناشی از همان پیوند های ناقص دو قطبی است که در بخش قبل توضیح داده شد. پیوند های ناقص دوقطبی بصورت بار منفی بسیار قوی سطح زئولیت را می پوشانند و بشدت سطح زئولیت را باردار می کنند و  تمامی عناصر فلزی و کاتیونهای مثبت را جذب کرده و  پس از تبادل کاتیونی در داخل خود که متخلخل است ذخیره می کند و به خورد ریشه گیاهان می دهد.

دومین  و سومین ویژگی معروف زئولیت تبادل کاتیونی و قدرت تخلخل بالای زئولیت در ساختمان داخلی خود می باشد.. تبادل کاتیونی باعث می شود عناصری که توسط ویژگی اول جذب شدند کاتیونهای خود را از دست بدهند و تجزیه شوند. معمولا عناصر سنگین و سمی که برای خاک مضر هستند جذب زئولیت شده و پس از از دست دادن عناصر مثبت خود سم آنها خنثی شده و عناصر مثبت در داخل ساختمان متخلخل زئولیت ذخیره شوند.

خط تولید زئولیت خوراکی
زئولیت خوراک دام و طیور

نقش زئولیت در تغذیه دامهای شیرده و نشخوار کنندگان

کارشناسان خط تولید زئولیت خوراکی در دامها و متخصصان علوم دامپزشکی استفاده از زئولیت در خوراک دام را به شدت توصیه کرده اند. معده نشخوارکنندگان دارای گاز سمی آمونیاک است که در اثر هضم خوراک در معده ایجاد شده و اگر دفع نشود حیوان را از نظر سیستم ایمنی تضعیف کرده و دچار بیماریهای مهلک و خطرناکی می کند.

زئولیت معدنی گاز آمونیاک موجود در شکمبه حیوان را جذب کرده و آن را بصورت رسوب دفع می کند . وقتی شکمبه خالی از گاز آمونیاک باشد باکتریهای سلیولولایتیک که مسئول هضم غذا هستند بهتر و بیشتر غذا را هضم کرده و موجب ازدیاد پروتئین در شیر گاو ها شده و همچنین رشد گاوها و گوساله ها را به دلیل تولید پروتئین بیشتر و پروارتر می کنند.

در واقع وقتی زئولیت  خشک را به خورد حیوان می دهیم حیوان تشنه شده و بیشتر آب می خورد در نتیجه خوراک بجای هضم در شکمبه و تولید اسید آمینه های فرار در روده هضم می شود و تولید گلوکز می کند . سلولهای خون هم که قبلا از اسید آمینه های فرار به عنوان منبع انرژی تغذیه می کردند از گلوکز  استفاده کرده و تولید پروتئین می کنند که نتیجه آن باعث افزایش چربی شیر شده و حیوان هم بر اثر مصرف پروتئین پروارتر می شود.

خط تولید زئولیت خوراکی
زئولیت ویژه خوراک دام

نقش زئولیت معدنی از نظر خط تولید زئولیت خوراکی در تغذیه طیور و کاربرد های آن در بستر پرندگان

کارشناسان و متخصصان در خط تولید زئولیت خوراکی در استان قم ویژگیهای مهمی را که زئولیت معدنی بر روی طیور می گذارد  را به دقت مورد بررسی قرار داده و بسیاری از تولیدات خود را در جهت رشد بهتر و سریعتر این مراکز گمارده اند. زئولیت معدنی در تغذیه طیور و بستر آنان کاربرد بسیار مهمی دارد. مصرف پودر زئولیت در پرندگان باعث رشد آنان و افزایش  میزان و تعداد تخم گذاری و افزایش سایز تخم و همچنین پروار شدن پرندگان می شود.

زئولیت در مراکز دام و طیور باعث جذب و حذف انواع گازهای سمی و خطرناک موجود در بستر این پرندگان نظیر گاز آمونیاک و سولفید هیدروژن شده و رطوبت بستر را که باعث ایجاد یک محیط مناسب برای  رشد انواع قارچها ویروسها میباشد را جذب و محیط را کاملا خشک و بی بو می کند. بعضی جوجه ها در طیور با نواقصی در استخوان بندی به دنیا می آیند و این نقص باعث ضعف قوای جسمی پرنده می شود .زئولیت این نقص را هنگام متولی شدن کاملا رفع می کند و موجب تولد جوجه های گوشتی می شود.

افزیش زئولیت در غذای مرغهای تخم گذار باعث رشد کیفیت تخم مرغ و تخم مرغ شده و همچنین باعث بیشتر و بهتر شدن کیفیت محتوای داخل تخم مرغ می شود .پوسته تخم مرغ هم که از اهمیت بالایی برخوردار است زئولیت باعث افزایش کیفیت پوسته نخم مرغ شده می شود . همچنین مرغ با مصرف زئولیت نه تنها خود افزایش وزن پیدا می کند بلکه باعث به دنیا آمدن جوجه های گوشتی شده و مرگ و میر در میان آنها هم بشدت کاسته می شود.

خط تولید زئولیت خوراکی
زئولیت ویژه دام کلینوپتیلولیت

نقش زئولیت معدنی طبق کارشناسان خط تولید زئولیت خوراکی قم در مراکز پرورش آبزیان

زئولیت معدنی در مراکز پرورش آبزیان هم نقش بسیار مهمی در رشد بهتر و بیشتر ماهیها و میگوها و سایر آبزیان صنعتی دارد.

  1. آبزیان  همواره با تولید آمونیوم موجب آلودگی آب شده و همچنین اگر غلظت آمونیوم در آب افزایش یابد موجب مسمومیت آبزیان  می شود. زئولیت با جذب آمونیوم موجب تصفیه آب شده و محیط را برای رشد آبزیان تمیز می کند.
  2. افزودن زئولیت در آب استخر ها باعث افزایش بسیار سریع میزان اکسیژن آب می شود . زئولیت با استفاده از قدرت جذب سطحی بالای خود مولکولهای اکسیژن را جذب کرده و باعث شادابی رو رشد بهتر آبزیان می شود.
  3. زئولیتها باعث تنظیم PH آب شده و از میزان اسیدی یا قلیایی شدن آن می کاهند.
  4. زئولیتها باعث تثبیت کیفیت آب و افزایش فسفر می شوند در نتیجه آن فتوسنتز افزایش یافته و تراکم فبتوپلانگتونها نیز بیشتر می شود . فیتوپلانگتونها غذای اصلی آبزیان بوده و باعث تکثیر و افزایش رشد آبزیان می شود.
  5. افزایش زئولیت در تغذیه ماهی موجب افزایش در راندمان خوراک و سرعت رشد ماهی می شود.
خط تولید زئولیت خوراکی
زئولیت خوراک آبزیان صنعتی

سفارش و خرید زئولیت کلینوپتیلولیت برای کشاورزان ، دامداران و مراکز پرورش آبزیان

با توجه به خواصی که در مطالب بالا عنوان شد متوجه شدیم که زئولیت در این سه صنعت بسیار مفید بوده و استفاده از ان موجب رونق اقتصادی آن صنایع خواهد شد. علاوه بر سه صنعت یاد شده بسیاری راز صنایع دیگر نیز از زئولیت استفاده های مطلوب می کنند که در مقالات آینده بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

کارخانه خط تولید زئولیت خوراکی قم با ارائه زئولیت کلینوپتیلولیت به تمام نقاط ایران به کشاورزان و دامداران و سایر صنایع کمک می کند تا در بسیاری از هزینه های غیر ضروری صرفه جویی کرده و همچنین صنعت آنها بواسطه همین یک ماده بسیار رونق پیدا کند چرا که همین یک ماده کاربردهایی دارد که صدها ماده دیگر ندارند.

برای سفارش محصول کافی است مشخصات خود را در صفحه اول همین وبسایت برای ما بفرستید تا کارشناسان با شما تماس گرفته و شما خرید شما را ثبت نمایند.

مدیر فروش مجموعه ایران کانی: هادی ملکی

تلفن مشاوره و ثبت سفارش: 09120526163

 

خط تولید  زئولیت خوراکی
زئولیت خوراک دام و طیور

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *