فرش ابریشم شمال و قالی‌های ایرانی که در شهر راور در شمال ساخته می‌شدند در اواخر قرن به دلیل کیفیت ثابت خود شهرت داشتند و از جایگاه برجسته‌ای برخوردار بودند. موتیف لورل در طراحی مرکزی بود.

در گروس و بیار که هر دو در استان کردستان قرار دارند، قالی های ایرانی مخصوصی بافته می شود که تار و پود آن از پشم است. آنها به قدری سفت هستند که وقتی تا شوند می توانند بشکنند. طرح این قالیچه های ایرانی از یک مدال در مرکز و مدال هایی به همین شکل در گوشه ها تشکیل شده است. پس زمینه تصویری به شکل ماهی و سایر فیگورهایی دارد که رنگ آنها با رنگ مدال در تضاد است. دیگر قالیچه های ضخیم با پرز بلند در کوه های استان کردستان و کرمانشاه ساخته می شود.

قالیچه گوراوان در روستای به همین نام و در روستاهای نزدیک هریس تولید می شود. نقوش این قالی ها مانند هریس دارای اشکال هندسی است.

قالیچه های بلوچی توسط عشایر عشایر بافته می شود. این قالی‌ها نیز مانند قالی‌های ترکمن دارای زمینه قرمز تیره‌ای هستند، اما نسبت به قالی‌های قبلی، گشادتر بافته می‌شوند. بر روی این فرش ها نقوش متنوعی در رنگ های آبی تیره و قرمز تیره وجود دارد. این تشک ها معمولی و مقرون به صرفه هستند.

قالیچه های فراهان پرز کوتاه و زمینه آبی تیره دارند. این فرش ها بسته به علت به دو نوع طبقه بندی می شوند. یکی تصویر ماهی بزرگ شبیه برگ های در هم تنیده را دارد و دیگری تصویر گلخانه ای با دسته های گل.

این دسته از قالی‌ها در زمان قاجاریه به دلیل داشتن مدال‌های متمایز و طرح‌های مستطیل‌شکل بسیار محبوب بودند.

قالی های باستانی این منطقه ویژگی های خاص خود را داشتند. حاشیه این نوع فرش از پشم شتر بود. این مدل از فرش ها امروزه به ندرت دیده می شود. در این منطقه که به موسل معروف است قالی های کوچک دیگری نیز بافته می شد.

قالی‌های اصفهان بیشتر نقوش شاه عباسی متشکل از مدال‌ها و گل‌های شاه عباسی است.

فرش های بافته شده در کاشان از نظر بافت در زمره بهترین های ایران قرار می گیرند. طرح های این قالی ها بسیار دیده می شود. قالیچه ها پرز کوتاهی دارند و معمولاً در مرکز طرح مدالی و در چهار گوشه آن مدال هایی دارند. آنها با ابریشم و پشم بافته می شوند. ابریشم از مناطق شمالی خزر می آید و پشم مورد استفاده در برخی قالی ها از انگلستان وارد می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *