مرکز تولید و عرضه زئولیت کشاورزی سمنان یکی از بزرگترین مراکز تولیدی کشور در زمینه انواع زئولیت کشاورزی می باشد .این مرکز با برخوردار بودن معادن زئولیت با غنای بالای99درصد  اقدام به تولید و فراوری انواع محصولات زئولیتی برای صنایع مختلف در استان سمنان نموده است .عرضه زئولیت کشاورزی در استان سمنان باعث رونق اقتصادی بسیاری از شهرها و روستاهای نزدیک این مرکز گردیده است .

مرکز تولید و عرضه زئولیت کشاورزی سمنان به دلیل کیفیت بالای محصولات خود صادرات زئولیت و فراورده های آن را به کشور های مختلف آغاز کزده است .
قیمت زئولیت کشاورزی در این استان در مقایسه با استانهای دیگر بسیار مناسب بوده و هزینه های آنها برای تولید و عرضه زئولیت کاملا مقرون به صرفه می باشد .

زئولیت کشاورزی در طیف گسترده ای از صنعت کشاورزی وجود دارد بطوریکه صنعت کشاوری فقط با بهره برداری از زئولیت توانسته است در دههای اخیر رشد بسیار چشمگیری داشته باشد .

زئولیت کشاورزی چگونه تولید و استخراج می شود

صنعت کشاوزی یکی از بزرگترین صنایع ایران است که طیف آن بسیار وسیع است و علم کشاورزی ابتدایی ترین علم تمامی تمدن ها بوده و تمدن های نخستین توسط همین علم به اوج و شکوفایی رسیدند. با وجود اینکه علم کشاورزی قدمت چند هزار ساله دارد اما این علم همیشه دستخوش تغییرات بوده است . این تغییرات در راستای پیشرفت بشر بوده است .

صنعت کشاورزی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بیشترین پیشرفت را در زندگی مردم رقم زد و بسیاری از جنگلها و دریاچه ها راخشک کردند و تبدیل به زمین کشاورزی کردند .زمین های کشاورزی بزرگتر و بزرگتر شدند اما جنگلها و منابع طبیعی کوچکترو کوچکتر شدند و بسیاری از جنگلها از بین  رفتند .

از زمانی که ماده معدنی زئولیت وارد بخش کشاورزی شد این صنعت را متحول کرده و جلوی بسیاری از آسیبهایی که این صنعت به طبیعت وارد می آورد را گرفت . اکتشاف و استخراج این ماده معدنی با ارزش نه تنها باعث رشد صنعت کشاورزی گردید بلکه کم کم کاربرد آن در سایر علوم هم کشف و مورد استفاده واقع شد.

.

مهمترین کاربرد های زئولیت کشاورزی در خاک

خاک در کشاورزی یکی از اساسی ترین عنصر برای رشد و نمو محصولات کشاورزی می باشد . خاکهای مناطق مختلف ایران با توجه به آب و هوایی که دارند دارای ساختار متفاوتی هستند . مثلا ساختار خاک در مناطق بیابانی بصورت تلماسه و ماسه بادی بوده که در بسیاری از کشور های خشک این تلماسه ها رشد کرده و به سمت شهر ها کشیده می شوند.

خاک های مناطق معتدل و مرطوب هم به دلیل داشتن املاح فراوان یکی از حاصلخیز ترین خاکها برای رشد گیاهان بوده و همانطور که می دانید کشور هایی که در راس این خطوط عرضی قرار گرفته اند بسیار سر سبز بوده و انواع محصولات گیاهای را در این مناطق می توان به وفور یافت .

اما خاکهایی که حاصلخیزی کمتری دارند با کشف و استخراج زئولیت توانستند خود را تا جایگاه خاکهای حاصلخیز بالا ببرند . زئولیت یا سنگ جوشان خواصی دارد که باعث بهبود و افزایش اثر و طول عمر خاک می شود .کاربرد های زئولیت کشاورزی در خاک بقدری گسترده است که توانست این صنعت را از باتلاق نابودی نجات دهد .

اثرات خاک زئولیت در کشاورزی

زئولیت در کشاورزی کاربردهای زیادی دارد .زئولیت به دلیل خاص مولکولی خاصی که دارد باعث ایجاد اثرات مختلفی بر روی خاک و کود می گردد .ساختار مولکولی زئولیت باعث می شود تا زئولیت به یکی از بهترین مواد معدنی در زمینه تهیه خاک و کود معدنی تبدیل گردد . اگر خاکی که بر روی آن محصول می کاریم با زئولیت آغشته گردد باعث اثرات بسیار مطلوبی بر روی گیاهان می شود.

زئولیت دارای ساختار آلومینوسیلیکات است و این ساختار باعث به وجود آمدن دو ویژگی در درون زئولیت گردیده .یکی از ساختار ها جدب کننده قوی آلومینوسیلیکات است . با کمک این خاصیت زئولیت مواد مورد نیاز و مغذی گیاهان را از خاک گرفته و کم کم به گیاه تزریق می کند .

آلومیتوسیلیکات در زئولیت خواص کاتیونی بسیار قویی را در زئولیت ایجاد می کند .با کمک آلومینوسیلیکات موادی مانند نیتروژن و پتاسیم و اکسیژن در فصول مختلف از خاک جذب می شود و کم کم در فصول خشک به گیاه داده می شود .. دومین خاصیت آلومینوسیلیکات متخلخل بودن شدید سطح آن است . تخلخل باعث بوجود آمدن ویژگیهای خاصی در درون ساختار مولکولی زئولیت میشود . تخلخل همانند صافی عمل می کند و از ورود مواد مختلفی که به  ضرر گیاهان و خاک است جلوگیری می کند .

خواص زئولیت معدنی در  خاکهای  کشاورزی

همانطورکه گفته شد زئولیت معدنی دارای خواص بسیار زیادی می باشد که همین امر باعث متمایز شناخته شدن زئولیت از سایر مواد معدنی می شود . علت بوجود آمدن این خواص منحصر به فرد هم به ساختار ملکولی آلومینوسیلیکاتها در زئولیت برمی گردد .آلومینوسیلیکاتها را اگر با میکروسکوپ نگاه کنیم بصورت یک شبکه فضایی سه بعدی دیده خواهد شد .

همین شبکه فضایی الومینوسیلیکاتها باعث ایجاد خواص مختلف در زئولیت یا سنگ جوشان شده است . این ساختار فضایی دو ویژگی دارد . اولین ویژگی سطح متخلخل بودن آلومینوسیلیکات است ودومین ویژگی قدرت جذب سطحی بسیار بالای زئولیت میباشد . این دو ویژگی تغییرات بسیار بزرگی در خاک و گیاه بوجود می آورد که هرگز در سایر خاکها چنین ویژگیهایی مشاهده نشده است .

خاکهای معمولی با استفاده بی رویه  کشاورزان خاصیت خود را از دست می دهند و برای احیای مجدد آن کشاورزان باید هزینه های زیادی نمایند . یکی از راههای احیای خاک مخلوط کردن و ادغام زئولیت با خاک است . زئولیت خواص از دست رفته خاک را دوباره احیا میکند و خاک حاصلخیزی دو چندان پیدا می کند .زئولیت به کمک ساختار درونی خود مواد مغدی و مفیدی که قبلا در خاک بوده مجدد به خاک بر می گرداند .

تاثیر زئولیت بر رشد گیاهان در خاکهای زئولیتی

اگر خاک حاوی مواد معدنی بسیاری زیادی باشد گیاهان در آن سریعتر رشد و نمو کرده ومحصول زیادی به کشاورزان می دهند .حاصلخیز بودن خاک رابطه مستقیمی با رشد و نمو گیاهان دارد . مواد معدنی موجود در خاک همان مواد معدنی تشکیل دهنده سنگهایی هستند که توسط عوامل مختلف فرسایش یافته و به خاک تبدیل شده اند .این مواد معدنی توسط عوامل مختلفی از بین خواهند رفت و کشاورزان باید با صرف هزینه هایی از این کار جلوگیری کنند .

زئولیت معدنی یکی از احیا کنند های طبیعی خاک نامیده می شود . زئولیت به کمک خواص مولکولی خود خاک طبیعی را نه تنها احیا می کند بلکه عمر خاک را بسیار طولانی می کند به طوریکه کشاورزان می توانند از خاک زئولیتی برای سالهای طولانی استفاده کرده و به کشت و زرع بپردازند .مواد مورد نیاز خاک برای کشت زرع بسیار زیاد  است که زئویلت همه آنها را به کمک خواص کاتیونی خود دوباره احیا می کند

احیای مواد مورد نیاز خاک توسط زئولیت بدین صورت است که زئولیت مواد مضر مانند اوره و بسیاری ازاسید ها را از خاک گرفته و متلاشی می کند . سپس کاتیونهای موجود در خاک را جدب خود کرده و به کمک همین کاتیونها نیتروژن و آمونیاک و پتاسیم را که قبلا توسط استفاده بی رویه کشاورزان از بین رفته دوباره جذب کرده و ساختار مولکولی آنها را دوباره احیا می کند و از نابودی و متلاشی شده مجدد آنها جلوگیری می کند .

تاثیر زئولیت معدنی بر روی خاک و گیاهان در دور های خشکسالی

کشور ایران و بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی بر روی خط خشکسالی قرار دارند .این خط که بالای خط استوا قرار دارد منطقه حاره ای نامیده می شود و آب و هوا در این خط بشدت گرم و خشک می باشد . بزرگترین بیابانها و صحراهای خشک و بی آب و علف جهان  بر روی این خط قرار دارند . از جمله این بیابانها صحرای بزرگ آفریقا ، صحرای عربستان ، دشت کویر و دشت لوت ایران ، بیابان گپی در چین و مغولستان و سایر صحراهای دیگر  در این ناحیه واقع شده اند.

در این بیابانها کشت و زرع به سختی امکان پذیر است و فقط گیاهان مخصوص به خود در این ناحیه رویش می کند . با افزایش گرمای جهانی و خشکتر شدن کره زمین وسعت این بیابانها بیشتر شده و منابع آبهای زیر زمینی این مناطق نیز کمتر می شود .علم کشاورزی اگر در این مناطق به درستی رعایت شود می تواند سرعت بیابانزایی را تاحدودی کاهش داد .

یکی از راههای غلبه بر بیابانزایی در این مناطق افزودن ماده معدنی زئولیت به خاکهای کشاورزی می باشد . زئولیت می توانند نقش بسیار خوبی در توقف بیابانزایی و افزایش بهره وری کشاورزی ایفا کند . در فصول بارندگی و سرد که زمین مرطوب است زئولیت رطوبت خاک و نم زمین را در درون ساختار مولکولی خود که آلومینو سیلیکات سه بعدی است  جذب می کند و آن را به مدت بسیار طولانی نگه میدارد و از تبخیر و خشک شدن خاک در زمانهای خشکسالی جلوگیری می کند.

تفاوت خاک های زئولیتی با خاکهای معمولی

خاک های معمولی همانطور که قبلا عنوان شده بود حاصل فرسایش کوههاو تپه های سنگی است که توسط باد و باران و حتی سرد و گرم شدن ناگهانی دما می باشد . این خاکها عمدتا از سیلسیم، منیزیم، کلسیم ، سدیم ، پتاسیم و بسیاری عناصر دیگر ایجاد شده اند . معمولا خاکهایی که بر اثر تجزیه سنگهای آتشفشانی یا آذرین ایجاد می شود بسیار حاصلخیزتر از سایر خاکها ست و زمین هایی که در این نواحی به کشت می پردازند بسیار پر بازده می شوند .

خاکهای زئولیتی در واقع همان خاکهای معمولی هستند منتها به آنها درصد مشخصی پودر زئولیت اضافه کرده اند . حداقل میزان زئولیت خاک باید 30درصد باشد تا بتواند خواص معجزه آسای خود را به جای گذارد . زئولیت تاثیراتی بر روی خاک می گدارد که آن را با حاصلخیزترین خاکها هم نمی توان مقایسه کرد .

خاکهای معمولی پس از مدتی استفاده بازدهی خود را از دست می دهند و محصولاتی هم که به عمل می آورند با گدشت زمان ریزتر و کمتر و گاها بدون محصول می شوند. اما خاکهای زئولیتی نه تنها کیفیت و بازدهی خود را از دست نمی دهند بلکه کارایی  آنها چندین برابر بیشتر از قبل می شود . محصولات نیز پربارتر و هم  از نظر اندازه و کیفیت و طعم بسیار مطبوع تر می شوند .

چرا محصولات گیاهی خاک های زئولیتی پربارتر از محصولات دیگر است؟

خاکهای زئولیتی بواسطه جذب سطحی بالای زئولیت و هچنین تخلخل بالای آن دارای خواصی هستند که خاکهای معمولی هرگز نمی توانند داشته باشند.بواسطه این دو ویژگی در خاکهای زئولیتی گیاهان رشد بسیار بیشتری نسبت به گیاهان خاکهای معمولی دارند زیرا زئولیت مواد سمی مانند اوره و آمونیاک  را بوسیله قدرت جدب سطحی و تخلخل از خاک گرفته و به مواد مفید کاتیونی مانند نیتروژن و فسفر تبدیل می کند .

نیتروژن و فسفر برای رشد گیاهان مانند یک مکمل غذایی عمل می کند و رشد گیاهان و درختان میوه دار را چندین برابر می کند .رطوبت آبی که گیاه در خاکهای معمولی دریافت می کند بسیار کمتر از رطوبت گیاهان خاکهای زئولیتی است . زیرا خواص سه بعدی آلومینو سیلیکاتها و قدرت جذب بالا و تخلخل آنها باعث می شود که زئولیت نم خاک را به مدتهای طولانی در خود نگه میدارد و از تبخیر شدن آن به شدت جلوگیری می کند.

زئولیت پس از جدب رطوبت خاک آن را تصفیه کرده و ناخالصیهای آب را می گیرد و نیتروژن و فسفر را همراه آب ذخیره شده کم کم به گیاه تزریق می کند بنابراین با وجود چنین ویژگی خاک زئولیتی همیشه مرطوب می ماند و گیاه در تمام فصول سال از آب و منابع ارزشمند غذایی بهره مند خواهد بود .

مرکز استخراج و تولید بهترین و مرغوبترین زئولیت خاورمیانه

استان سمنان دارای معادن زئولیت با غنای بالای 99 درصد است که درصد پتاسیم آن بالا و سدیم آن پایین می باشد . به چنین زئولیتهایی که دارای پتاس بالا و سدیم پایین باشند زئولیت شیرین می گویند . مرکز استخراج و تولید بهترین و مرغوبترین زئولیت خاورمیانه با قیمت بسیار مناسب از تولید به مصرف است . هیچ واسطه ای بین مشتری و تولید کننده وجود ندارد و مشتریها محصول خود را مستقیما از معدن دریافت می کنند

کیفیت بالا و مرغوب زئولیت باعث شده تا از کشور های مختلف برای خرید زئولیت صادراتی به استان سمنان سفر  کنند و از  نزدیک معادن را مشاهده کرده و سفارش خرید دهند . خرید زئولیت صادراتی از معدن و کارخانه به دوصورت است 1_خرید بصورت حضوری و مستقیم 2_خرید بصورت اینترنتی . در هر دوصورن قیمتها هیچ تغییری نخواهد کرد . از مزایای خرید اینترنتی این است که مشتری می تواند با برقراری تماس تصویری معدن و کارخانه را مشاهده کرده و با کارشناسان و تولید کنند گان آشنا شود و از راه دور اقدام به خرید نماید. این کار باعث صرفه جویی در وقت وهرینه های جابجایی خواهد شد.

برای برقراری ارتباط و خرید مستقیم یا اینترنتی می توانید در این وبسایت مشخصات خود را ثبت کرده تا کارشناسان و مشاوران شرکت با شما تماس برقرار نمایند . همچنین می توانید به صورت مستقیم در واتساب اطلاعات خود را در شماره تلفنی که در وبسایت درج شده است وارد نمائید تا کارشناسان بتوانند برای مشاوره و خرید شما را راهنمائی کنند .

مدیر فروش مجموعه ایران کانی

هادی ملکی

تلفن تماس: 09120526163

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *