کارخانه تولید زئولیت خوراکی در قم تنها کارخانه تولید و فراوری زئولیت پتاسیم مخصوص خوراک دام و کشاورزی و صنایع آبزیان می باشد . کیفیت زئولیت های این کارخانه که در محل معدن احداث شده است دارای عیار بالای 95 درصد زئولیت پتاسیم یا به اصطلاح رئوپتاس می باشد. زئولیت خوراکی یا زئولیت پتاسیم را زئولیت شیرین می نامند زیرا دارای مقادیر بالای پتاسیم و  عناصر مفید خوراکی و کشاورزی درون ساختمان خود دارد.

دامداران و کشاورزان و مراکز پرورش آبزیان از زئولیت معدنی به بهترین نحو استفاده می کنند. زئولیت معدنی برای تمامی این صنایع بسیار مفید بوده و مزایای زیادی برای این مراکز داشته است. زئولیت معدنی در واقع اصلی ترین نقش در رشد و پرورش دام و طیور و آبزیان داشته است. زئولیت معدنی در صنایع دام و طیور باعث رشد بیشتر و بهتر دام شده همچنین باعث پروار شدن دام و کیفیت گوشت می شود.

زئولیت معدنی با توجه به خواص بیشماری که دارد نه تنها در کشاورزی و دامداری بلکه در تمامی صنایع دیگر مانند آب و فاضلاب و کارخانه هایی که پسابهای صنعتی دارند نقش تصفیه کننده داشته و از آلوده کردن هوا و محیط زیست وسط این کارخانجات جلوگیری می کند. اگر در حیره غذایی دامها و طیور و آبزیان درصد خاصی زئولیت خوراکی اضافه شود بسیاری از بیماریها از این حیوانات دفع خواهد شد.

کارخانه تولید زئولیت خوراکی
کارخانه تولید زئولیت خوراکی

عرضه زئولیت دام و طیور و آبزیان از کارخانه های تولید زئولیت خوراکی

کارخانه های تولید زئولیت خوراکی در استان قم و سمنان که اصلی ترین کارخانه های تولید کننده زئولیت معدنی در کشور می باشند بصورت مستقیم از معدن به تمام نقاط کشور زئولیت معدنی را با کیفیت بسیار بالا ارسال می کنند. بسیاری از کشاورزان جنوبی یا مناطق مرکزی که از از کمبود آب در مضیقه هستند و روشهای احداث آب پاشی قطره ای برای انها بسیار پرهزینه است میتوانند از خواص زئولیت در آبیاری مزارع خود استفاده کنند.

زئولیت معدنی با استفاده از ویژگی تخلخل بالای خود می تواند در طول شب رطوبت هوا  و در طول روز نم زمین را به درون فضای متخلخل خود جذب کرده و از تبخیر آن توسط نور شدید خورشید و نفوذ مازاد آب به اعماق زیاد که دور از دسترس ریشه است خودداری کند. زئولیت همانند یک اسفنج عمل کرده و 75 درصد از حجم خود را با آب اشباع می کند و از هدر رفتن آن توسط عوامل طبیعی جلوگیری می کند و در نهایت توسط روزنه ای ریشه گیاهان بصورت قطره ای وارد ریشه گیاهان می کند.

کارخانه های تولید زئولیت خوراکی با استفاده از خواص مختلف زئولیتها که در موارد مختلف استفاده های گوناگون دارند طبق مشاوران کارخانه به تولید انبوه رسیده و به مناطقی که مورد نیاز آن گونه است ارسال می شود. خاکهای ایران در مناطق مختلف ویژگیهای متفاوتی دارند.

کشاورزان قبل از هر گونه اقدامی در ارتباط با افزودن کود یا زئولیت باید ابتدا آزمایش خاک از زمین خود گرفته تا مواد مورد نیاز خاک را شناسایی کنند سپس با مراجعه به وبسایت کارخانه با مشاوران تماس گرفته و نتایج آزمایش را به اطلاع آنها باید برسانند. کارشناسان هم طبق خاک منطقه مورد نظر زئولیت و سایر افزودنی های مورد نیاز به اطلاع آنها می رساند.

کارخانه تولید زئولیت خوراکی
زئولیت خوراکی

ویژگی های ساختمان زئولیت معدنی از نظر علم کانی شناسی

زئولیت معدنی تمامی خواص و ویژگی های مفیدی که در صنایع مختلف دارد به واسطه ترکیب کانی شناسی و بلورشناسی واقع در ساختمان درونی خود می باشد . در این مقاله به مطالعه و بررسی ساختمان بلورین این ماده معدنی پر ارزش پرداخته و نقش هرکدام از این پیوندها و بلور ها  را در ارتباط با صنایع مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد. زئولیت ها بیش از 70 نوع بصورت طبیعی در طبیعت و جود دارند . معرفترین و پرکاربردترین آنها زئولیت کلینوپتیلولیت می باشد.

زئولیت کلینوپتیلولیت همان زئولیت مخصوص پتاسمی است که در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و خواص و ویژگی های بسیاری دارد. زئولیت ها از خانواده آلومینوسیلیکاتها هستند . آلومینوسییکاتها از عناصر  الومینیوم و سیلسیوم تشکیل شده اند. این دو عنصر در اعماق زمین بصورت مایع در گوشته همیشه در جریان هست و زمانیکه توسط عواملی مانند فشار های تکتونیکی یا لایه ای به سطح زمین برسد با آب اقیانوسها وارد واکنش شده و اکسیژن از آنها جذب می کند.

جذب اکسیژن توسط آلومینیوم و سیلسیوم نوعی پیوند ناقص دو قطب را در آنها شکل می دهد  و بلور های آنها بصورت فضایی و بسیار متخلخل از آلومینیوم ، سیلسیوم و اکسیژن بصورت دو قطبی تشکیل می شود. این سطح دو قطبی ایجاد شده باعث باردار شدن سطح خارجی زئولیت معدنی می شود. در علم شیمی بار های منفی دو قطبی بسیار قوی بوده و هر گونه کاتیون مثبت از طرف هر نوع عنصر را به سمت خود جذب و کاتیونهای آنها را گرفته و آن عنصر یا کانی را متلاشی می کند.

کارخانه تولید زئولیت خوراکی
کارخانه تولید زئولیت خوراکی

ادامه ویژگیهای ساختمان زئولیت از نظر علم کانی شناسی

همانطور که گفتیم سطح زئولیت معدنی توسط پیوند های دوقطبی بسیار باردار شده و تمامی عناصر با سطح مثبت را به سمت خود جذب و کاتیونهای آن را گرفته و عنصر خارجی را متلاشی می کند. بسیاری از عناصر حاوی گازها و عناصر بسیاری هستند که پس از از دست دادن کاتیونهای خود توسط زئولیت گاز آنها آزاد و عناصر دیگر رسوب و می شود و یا به درون زئولیت کشیده می شود.

این ویژگی زئولیت یکی از مهمترین ویژگیهای زئولیت است که بواسطه همین ویژگی منافع بسیار زیادی را برای صاحبان صنایع مخصوصا صنایع کشاورزی و دامداری به ارمغان آورده است. بطور مثال در کشاورزی و اصلاح خاک های کشاورزی همین ویژگی باعث اصلاح خاک شده و موجبات رشد و نمو گیاهان و محصولات کشاورزی را بیش از پیش فراهم می کند.

این ویژگی در مناطق بیابانی و خشک که در آن بارشها بسیار کم بوده و کشاورزان از کمبود آب همیشه در عذاب هستند باعث شده تا گیاه همیشه آبدار باشد و تابش شدید خورشید نتواند آب را تبخیر کند. زئولیت با استفاده از بار های منفی قوی خود مولکولهای آب را به سمت خود جذب کرده و آن را درون فضای متخلخل خود قرار داده و بصورت اسفنج درون خود حفظ می کند و از تبخیر آن جلوگیری می کند . بدین ترتیب ریشه گیاهان آب ذخیره شده در زئولیت را بصورت قطره ای و همیشگی در طول تمامی فصول گروم و سرد مصرف می کنند و کمبود آب را حس  خواهند کرد.

کارخانه تولید زئولیت خوراکی
کارخانه تولید زئولیت خوراکی

سایر ویژگیهای ساختمانی زئولیت معدنی از نظر  صاحبان کارخانه های تولید زئولیت خوراکی

بسیاری از کارخانه های تولید زئولیت خوراکی مجهز به آزمایشگاههایی هستند توسط کارشناسان مکانیک خاک به دقت انواع زئولیت ها را از نظر ساختار های درونی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و خواص ان را در مناطق و خاکهای مختلف مورد آزمایش قرار داده و کاربردهای آنها را ثبت و ضبط می کنند و به اطلاع عموم می رسانند.

بعد از جذب سطحی تبادل کاتیونی مهمترین ویژگی زئولیت ها می باشد . تبادل کاتیونی در ادامه جذب سطحی رخ می دهد. در واقع وقتی عنصری توسط قدرت جذب سطحی به زئولیت معدنی متصل می شود بحث تبادل کاتیونی از این مرحله به بعد پیش می آید . یعنی عناصر مثبت توسط زئولیت جذب شده و عنصر مورد نظر تجزیه و مواد مختلف آن آزاد می شود . این خاصیت در دفع بسیاری از سموم خاک موثر می باشد.

بسیاری از عناصر سنگین و سمی خاک که برای کشاورزی و گیاهان مضر هستند توسط همین خاصیت زئولیت متلاشی شده و از بین می روند در بحث خوراک دام هم همین خاصیت باعث جذب باکتریهای و ویروسهای مضر در مواد خوراکی دام شده و باعث می شود آنها از بین بروند. بسیار از فیلتر های تصفیه هوا در سازمانهای محیط زیست هم توسط همین خاصیت آلودگی های هوا را جذب کرده و آنها را خنثی می کند

کاخانه تولید زئولیت خوراکی
کارخانه تولید زئولیت خوراکی

قدرت تخلخل زئولیت از نظر کارشناسان کارخانه های تولید زئولیت خوراکی

سومین ویژگی زئولیت معدنی که بسیار پرکاربرد و مورد استفاده در تمامی صنایع مخصوصا تصفیه آب و هوا و خوراک و انواع خاکها است قدرت تخلخل بالای زئولیت معدنی می باشد .به خلل و فرجهای موجود در بدنه زئولیت تخلخل می گویند و هرچقدر تعداد و سایز حفرات بیشتر باشد زئولیت دارای تخلخل قویتری خواهد بود. زئولیت با استفاده از این ویژگی قادر است تمامی مواد غذایی از جمله آب و سایر عناصر مفید را به درون خود کشبده و در آنجا ذخیره کند .

از آنجاییکه جاذبه مولکولی در زئولیت بسیار بالا می باشد لذا مواد ذخیره شده در درون زئولیت هرگز توسط عوامل طبیعی مانند باد آب  و سایر عوامل مانند نور خورشید جذب نشده و فقط توسط روزنه های موجود در ریشه گیاهان بصورت قطره ای به خورد ریشه داده می شود. در بسیاری از مناطق گاهی بارندگی های شدید تمامی مواد غذایی موجود در خاک را شسته و با خود حمل می کنند.

اما در خاکهایی که زئولیت معدن به عنوان کود در خاک باشد عوامل مخربی مانند باران های سیل آسا هرگز نمی توانند مواد مغذی خاک را حمل کنند . زیرا این مواد درون زئولیت ذخیره شده و زئولیت هم به شدت بین مولکولهای خاک چسبندگی ایجاد می کند تا خاک شسته نشود. در نواحی بیابانی هم چسبندگی زئولیت اجازه نمی دهد تا نور خورشید آب ذخیره شده در خاک را تبخیر کند.بنابراین صرفه جویی بالای 50 درصد در مصرف اب را در مناطق بیابانی توسط زئولیت شاهد هستیم.

کارخانه تولید زئولیت خوراکی
زئولیت دانه برنجی کشاورزی

نقش زئولیت در تغذیه دام و نشخوارکنندگان از نظر کارشناسان کارخانه های تولید زئولیت خوراکی

کارشناسان کارخانه های تولید زئولیت خوراکی به دقت نوع زئولیت مورد نیاز دام را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که زئولیت میکرونیزه حاوی پتاسیم دارای ارزش غذایی بسیار بالایی برای دام و طیور و آبزیان می باشد .بنابراین زئولیت نوع خوراکی در تغذیه دام و طیور از نوع پودری می باشد تا مواد آن به راحتی وارد بدن حیوانات شده و فرایندهای مختلف به سهولت در بدن حیوان بتوانند وارد واکنش با  زئولیت شوند.

یکی از مهمترین کاربرد های زئولیت در دام و طیور تولید پروتئین در بدن این حیوانات می باشد .گاوها و سایر دامها به دلیل اینکه در محیط بسته اصطبل هستند مدام در معرض آلودگی گاز  آمونیاک قرار دارند و از آنجاییکه تحرک آنها در محیط های بسته پایین است باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن آنها شده و به انواع امراض و آلودگی ها مبتلا می شوند.

زئولیت بواسطه خواصی که در قسمتهای قبل اشاره شد تمامی آلودگی های موجود در شکمبه از جمله گاز نامطبوع آمونیاک را جذب کرده و بصورت رسوب از بدن حیوان خارج می کند. با خروج گاز آمونیاک باکتریهای سلیولولایتیک که نقش هضم خوراک را در شکمبه حیوان به عهده دارند تمامی مواد غذایی را هضم کرده و شروع به تولید پروتئین می کنند. نهایتا با تولید پروتئین میزان چربی شیر افزایش یافته و شیر بیشتری تولید می کنند . در نهایت گاو هم پروار می شود و کیفیت گوشت آن بسیار بالا می رود.

کارخانه تولید زئولیت خوراکی
زئولیت ویژه خوراک دام

نقش زئولیت خوراکی در طیور و آبزیان

مراکز پرورش طیور و آبزیان نیز از استفاده زئولیت در جیره غذایی و بستر طیور و آبزیان منافع بسیاری می برند. زئولیت خوراکی در طیور علاوه بر اینکه گازهای مخرب و آلوده آمونیاک و سولفید هیدروژن را جذب کرده و از بین می برند بستر این حیوانات را هم خشک کرده و قارچهای و ویروسهای موجود در بستر را که عامل بسیاری از بیماریها می شوند نابود می کند.

اضافه کردن زئولیت به جیره طیور باعث ارز بین بردن یکی از بیماریهای قارچی مهلک به نام آفلاتوکسین می شود. شایان الذکر است که آفلاتوکسین علاوه بر طیور موجب مسمومیت دام ها نیز می شود و اگر به موقع پیشگیری و درمان نشود موجب تلف شدن حیوان می گردد.

تعداد و وزن تخم مرغها با خوردن زئولیت توسط مرغها زیاد می شود همچنین وزن مرغها و جوجه ها نیز بیشتر شده و نواقص استخوانی که در بدو تولد جوجه ها رایج هست با خوردن زئولیت کاملا این نواقص رفع شده و جوجه ها بسیار گوشتی می شوند.

کارخانه تولید زئولیت خوراکی
زئولیت بستر حیوانات

نحوه سفارش و خرید زئولیت معدنی توسط کشاورزان و دامداران

معادن و کارخانه های تولید زئولیت خوراکی و کشاورزی  مرغوب و باکیفیت در ایران محدود به استانهای سمنان و قم می باشد . لذا بسیاری از کشاورزان مناطق جنوبی که با این استانها فاصله زیادی  دارند ممکن است برای تهیه زئولیت مرغوب به مشکل بخورند و نتوانند مستقیم خرید کنند.

کشاورزانی که در نزدیکی این دو استانها هستند ممکن است خود به تنهایی اقدام کرده مستقیم از معدن خرید کنند البته حتی اگر خود کشاورزان مستقیما به معدن بیایند و خرید کنند ناچار هستند هزینه های حمل و نقل را خود متقبل بشوند . یعنی فرقی برایشان نخواهد داشت که خودشان مستقیم به معدن بیایند یا اینکه از راه دور سفارش دهند و در هر دو صورت هزینه برای آنها ثابت خواهد بود .

بنابراین برای عدم اتلاف وقت کشاورزان و دامداران می توانند از راه دور با معدن تماس گرفته و سفارش دهند و معدن مسئولیت تهیه ماشین حمل و نقل را به عهده خواهد داشت و بار را در سریعترین زمان برای آنها ارسال خواهد کرد.

مدیر فروش مجموعه ایران کانی: هادی ملکی

تلفن مشاوره و ثبت سفارش: 09120526163

 

 

کارخانه تولید زئولیت خوراکی
زئولیت خوراک دام و طیور و آبزیان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *