یخچال صنعتی فروشگاهی و خانگی نقش مهمی در تغییرات همه جانبه در شیوه های غذایی در کشورهای OECD ایفا کرده است و به سرعت در حال گسترش به اقتصادهای به اصطلاح در حال ظهور است که در آن شیوه های خانوار به سرعت در حال تغییر هستند ( هانسن و وتال، 2015).

هند دوره ای از تغییرات سریع را در اقتصاد سیاسی و رویه های خانگی با تغییر قابل توجهی در باز بودن خود به بازارهای جهانی در دهه 1990 آغاز کرد. در زیر، من درباره «باز شدن» اقتصاد هند به بازارهای جهانی و سرمایه فراملی در اوایل دهه 1990 و اینکه چه تعداد از فناوری‌های خانگی که در خانواده‌های ایالات متحده آمریکا و اروپا عادی بود در هند در دسترس و مقرون به صرفه شدند، بحث خواهم کرد.

عواقب این «گشایش» یک محیط عالی برای تحقیق در مورد نقاط قوت نسبی اسکریپت‌های فناوری، دانش محلی و روابط اجتماعی در به تاخیر انداختن و/یا ایجاد تغییرات در شیوه‌ها فراهم کرد.

 

یخچال پرکاربردترین لوازم خانگی است. از ظاهر و کنترل‌های آن می‌توان حدس زد که بی‌ضرر است. هنگامی که یخچال در خانه قرار گرفت و به برق وصل شد، نیاز به کنترل یا تنظیم کمی توسط صاحب خود دارد. این وظیفه خود را برای تولید هوای سرد در یک کابینت عایق بدون نیاز به مداخله یا مدیریت انجام می دهد.

این سادگی و پیش پاافتادگی طراحی، همراه با استفاده از رنگ‌های ملایم (از این رو نام سفید سفید) بخشی از استراتژی تولیدکنندگان برای تأکید بر جایگاه عادی آن در شیوه‌های غذایی خانگی بوده است ( شوو و ساوترتون، 2000).

در مقایسه با فناوری‌های «مشاهده» مانند خودرو، تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های مختلف سرگرمی خانگی، یخچال و فریزر به‌طور بی‌صدا و غیر چشمگیر خود را برای تهیه غذا در کشورهای غنی OECD ضروری و عادی کرده‌اند. این روند عادی سازی در طول نیم قرن از اوایل تا اواسط قرن بیستم انجام شد. همانطور که در زیر بحث خواهم کرد، ظاهر ملایم فریبنده است.

بر اساس کمک هزینه تحقیقاتی سخاوتمندانه از شورای تحقیقات نروژ، من توانستم به طور کامل روش های قوم نگاری را برای مطالعه تغییر مصرف خانوارها در ایالت کرالا در جنوب هند طی یک دوره چند ساله در اوایل دهه 2000 به کار ببرم ( Wilhite, 2008a).

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *