صادرات زئولیت پتاسیم ایران به دنیا در دههای اخیر پیشرفت زیادی به خود دیده است . از آنجاییکه زئولیت ایران مخصوصا قم و سمنان بهترین  زئولیت خاورمیانه و آسیا از نظر کیفی می باشند لذا کشورهای بسیاری از قاره های مختلف برای خرید زئولیت ایران به  ما مراجعه می کنند. قیمت زئولیتهای صادراتی قیمت رقابتی و درب کارخانه می باشد و کیفیت و عیار آن بالای 95 درصد است .

زئولیت ایران مرغوبترین زئولیت برای انواع مصارف صنعتی و کشاورزی بوده و مجموعه معدنی ایران  کانی این افتخار را دارد که زئولیت ایران را به کشورهای مختلف با قیمت مناسب صادر کند.بیشترین کشورهایی که زئولیت ایران را وارد می کنند کشور های آفریقایی و هند و چین کی باشد. بزرگترین وارد کننده زئولیت ایران کشور آفریقای جنوبی است.

قاره آفریقا که بیشترین صادر کننده مواد معدنی در دنیا می باشد و بهترین و بیشترین منابع معدنی جهان را در خود ذخیره کرده است برای تهیه و خرید زئولیت فقط  به سمت ایران متمایل می شود. زئولیت صادراتی ایران به دلیل  خواص بی نظیر و بیشماری که در امر کشاورزی و دامداری دارد موجب رشد و پرورش بیشتر این صنایع گردیده لذا این صنایع بیشترین تمایل را به خرید زئولیت ایران دارند.

صادرات زئولیت پتاسیم
زئولیت صادراتی ایران

صادرات زئولیت پتاسیم ایران به آفریقا

کشور های آفریقایی از جمله متقاضیان بزرگ زئولیت ایران هستند و صادرات زئولیت پتاسیم ایران به آفریقا سالیانه در حال افزایش است . قاره آفریقا بزرگترین معادن الماس و طلای جهان را در اختیار دارد .80 درصد الماس جهان و حدود 60 درصد طلای جهان در آفریقا قرار دارد و کشور های زیادی برای تهیه این مواد معدنی گرانبها با آفریقا سفر کرده و مراودات تجاری خود را در این زمینه ها گسترش می دهند.

زئولیت ایران هم یکی از بهترین زئولیت های مرغوب جهان شناخته شده و کشور های آفریقایی از بزرگترین خریداران این ماده معدنی محسوب می شوند. قاره آفریقا به دلیل داشتن شرایط بسیار وخیم آب و هوا و اقتصاد بسیار ضعیف در زمینه های مختلفی از صنایع نیازمند واردات تکنولوژی و صادرات مواد اولیه می باشد. از جمله واردات کشور های افریقایی واردات زئولیت معدنی از ایران می باشد.

خاک آفریقا از نظر تامین مواد غذایی گیاهان بسیار ضعیف و فقیر است و علت آن بیابانها و صحراهای بزرگ افریقا هستند که روز به روز گسترده می شوند. طوفانهای شن و حرکت بادهای تند باعث حرکت ماسه ها و تلماسه ها  شده و بیابان و بیابانزایی را در همه نقاط افریقا گسترش می دهند. بنابراین با توجه وضعیت وخیم آب و هوا و اقتصاد بسیار ضعیف ان تنها راه پیشرفت در این قاره صادرات و واردات می باشد.

صادرات زئولیت پتاسیم ایران
زئوپتاس صادراتی

ویژگیهای زئولیت صادراتی ایران در استانهای سمنان و قم

استان سمنان و قم با بهره گیری از منابع عظیم زئولیت معدنی توانسته اند صادرات این ماده معدنی پر ارزش را تا کشور های بسیار دور گسترش دهند. زئولیت صادراتی سمنان و قم دارای درصد پتاسیم بالاتری نسبت به سدیم و کلسیم بوده و لذا این نوع زئولیتها را زئولیت شیرین می نامند. زئولیتهای شیرین را زئوپتاس هم می نامند و بیشترین کاربرد آن در داخل ایران در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

بخش کشاورزی ایران به دلیل نوع خاکی که اکثر مناطق ایران دارد نیازمند شدید نوع شیرین زئولیت می باشد.  خاکهای ایران به دلیل قرار گرفتن در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی دارای ph بالاتری بوده و خواص قلیایی دارند . در خاکهای قلیایی برخی عناصر مفید مانند آهن و منگنز نمی تواند جذب گیاهان شوند ولی برخی عناصر مانند پتاسیم و مولیبدن به دلیل محلول بودن در خاکهای قلیایی به آسانی جذب گیاهان می شوند.

در خاکهای اسیدی که مختص نواحی بارانی و معتدل است خاک خاصیت اسیدی پیدا می کند . در این خاکها آهن و منگنز بصورت محلول بوده ولی پتاسیم و مولیبدن جامو می باشند. بنابراین گیاهان در خاکهای اسیدی آهن و منگنز بیشتری در یافت می کنند در عوض  نم توانند پتاسیم و زئولیت خاک را دریافت کنند. زئولیت صادراتی ایران ph  خاک را تنظیم کرده بطوریکه تمامی عناصر با کمک زئولیت  می توانند جذب گیاهان و خاک شوند.

صادرات زئولیت پتاسیم ایران
زئو پتاس صادراتی

تعریف زئولیت معدنی و خواستگاه تشکیل آن

زئولیت معدنی برای اولین بار در سال 1756 توسط یک دانشمند سوئدی به نام اکسل فردریک کرونستد کشف و شناسایی شد . این دانشمند پس از قراردادن این سنگ در حرارت مشاهده کرد که بخاراتی از آن ساطع می شود . پس از بررسی های زیاد متوجه شد که بخارات ساطع شده همان گاز اکسیژن است که داخل حفرات متخلخل آن محبوس مانده بود برای همین نام این ماده معدنی را سنگ جوشان یا زئولیت نامید.

خواستگاه تشکیل این ماده معدنی طبق تحقیقات کرونستد به گوشته فوقانی باز می گردد.مواد تشکیل دهنده اصلی زئولیت آلومینیوم و سیلسیوم در گوشته فوقانی بصورت مذاب توسط جریانهای همرفتی یا کنوکسیونی د حال گردش به دور هسته هستند اما به دلیل سبکی بیش از حدی که این مواد و سایر مواد مشابه در گوشته فوقانی دارند به همراه گازهای منتشر شده در گوشته از  قسمتهای نازک پوسته بیرون می ریزند.

فشارهایی که طبقات فوقانی گوشته و حرارت بسیار بالای داخل هسته و گوشته باعث می شوند تا برخی مواد درون گوشته تبدیل به گاز شده و از گوشته خارج شوند و پس از برخورد با گوسته از قسمتهای نازک آن که در نواحی بسیار عمیق پوسته اقیانوسی قرار دارد بیرون رخنه کرده و بصورت گدازه وارد آب دریاها و اقیانوس ها شوند. آلومینیوم و سیلسیم هم به همراه این گازها وارد پوسته شده و با آب اقیانوسها وارد واکنش می شوند.

صادرات زئولیت پتاسیم ایرانزئو پتاس عیار بالای 95 صادراتی

ساختار تشکیل دهنده زئولیت و ویژگیهای آن در صنایع

زئولیت پتاسیم صادراتی ایران یکی از با کیفیتترین زئولیتهایی هست که در شرایط فوق بوجود آمده است. یعنی وقتی مواد تشکیل دهنده زئولیت مانند آلومینیوم و سیلسیم به سطح زمین رسیدند و با آب اقیانوس ها برخورد کردند وارد واکنش شیمیایی می شوند. الومینیوم و سیلسیم اکسیژن را از آب گرفته و هیدروژن را آزاد می کنند. و زئولیت ابتدایی و ساده را که از آلومینیوم ، سیلسیم و اکسیژن تشکیل شده است به وجود می آورند.

وقتی اکسیژن وارد واکنش با آلومینیوم و سیلسیم می شود نوعی پیوند های منفی با بار دو قطبی در سطح زئولیت به وجود می آید این بارهای دوقطبی منفی بسیار قویی هستند و نیرویی که این بارها در سطح به وجود می آورند باعث جذب تمامی یونهای مثبت به سمت زئولیت می شود. دانشمندان نام این فرایند را تبادل کاتیونی یا جذب سطحی نامیدند.

بسیاری از استفاده های  زئولیت که در صنایع مختلف مانند کشاورزی ، دامداری ، مراکز پرورش آبزیان و دام  و طیور  بواسطه  همین ویژگی بوجود آمده است .این ویژگی باعث تحولی عظیم در صنایع مختلف و کشاورزی شده است . بسیاری از مشکلاتی که کشاورزان ایرانی از دیرباز با آن مواجه بودند. توسط ویژگی تبادل کاتیونی رفع شده است.

صادرات زئولیت پتاسیم
زئولیت کلینو صادراتی

 دومین ویژگی مهم  زئولیت و استفاده های آن در صنایع مختلف

دومین ویژگی بسیار مهم زئولیت معدنی ساختار متخلخل بدنه آن می باشد . بدنه زئولیت بواسطه پیوند های شیمیایی و فضایی که با اکسیژن آلومینیوم و سیلسیم بوجود آمده است دارای حفرات توخالی بسیار زیاد و بزرگی بوده بطوریکه قادر است بیش از 80 درصد وزن خود را به ذخیره  مواد معدنی و کاتیونها  اختصاص دهد .یعنی این حفرات به یک محل ذخیره مناسب از عناصر تبدیل کند.

در واقع سطح باردار زئولیت که دارای پیوند های منفی دوقطبی است  عناصر مختلف را به سمت خود جذب کرده و با یونهای مثبت آنها واکنش شیمیایی تشکیل می دهد و پس از جداسازی یونها از عناصر بیگانه آنها را به درون بدنه خود کشیده و در حفرات متخلخل بدنه خود ذخیره می کند. به دلیل قدرت چسبندگی بالایی که دارد این مواد معدی را حفظ کرده و از هدر رفتن آن توسط خورشید و سایر عوامل طبیعی مانند سیل  و روانابها حفظ می کند.

این دو ویژگی در زئولیت های پتاسیم صادراتی ایران باعث استفاده های بیشمار آنها در صنایع  و مراکز مختلف  گردیده است.بیشترین استفاده های زئولیت پتاسیم در بخش کشاورزی و دامداری است .در بخش کشاورزی کاربرد های زئولیت شامل تنظیم ph خاک ، اصلاح کامل خاک ، غنی سازی خاک از عناصر و ریز مغذیهای مختلف ، افزایش رشد چند برابری محصولات  کشاورزی ،جلوگیری از زرد شدن برگها و نارس شدن میوه ها و غیره میباشد.

صادرات زئولیت پتاسیم ایران
زئولیت کلینوپتیلولیت صادراتی ایران

کاربردهای زئولیت پتاسیم صادراتی ایران در مراکز پرورش دام و طیور

صادرات زئولیت پتاسیم ایران به کشور های مختلف نه تنها موجب استفاده آنها در کشاورزی بلکه در دام و طیور و سایر صنایع مختلف آنها را نیز در بر گرفته است. مراکز پرورش دام و طیور استفاده های بسیار زیادی از این ماده معدنی به عمل می آورند. این ماده معدنی در نشخوار کنندگانی مثل گاو ها و گوسفندان باعث افزایش شیردهی آنان ، افزایش تولید پروتئین، کاهش تولید چربی و رشد زیاد گوساله ها و پروار شدن گاو ها بصورت کاملا ارگانیک شده است.

زئولیت معدنی دو نقش بسیار مهم در مراکز پرورش دام و طیور دارد . نقش اول:  استفاده از زئولیت معدنی در بستر دام و طیور: پرورش دهندگان دام و طیور معمولا در بستر حیوانات خود زئولیت میریزند و با کود حیوانی موجود در کف بستر مخلوط می کنند . این کار فواید بسیار زیادی دارد. مهمترین نقش زئولیت معدنی در بستر حیوانات جذب از آمونیاک در محیط پرورش دام ها است .

گاز آمونیاک که در شکمبه دام ها در اثر هضم غذا بوجود می آید توسط فضولات حیوان از بدن خارج شده و در فضای محیط پخش مس شود . این گاز بری بسیار تند و نامطبوعی دارد و محیط پرورش دامها را کاملا اشباع میکند . این گاز عامل بسیاری راز بیماریها در گوساله ها و بره هاست . یکی از مهمترین بیماریها بیماری پنومونی نام دارد که در اثر تنفس گاز آمونیاک در گوساله ها رایج است و. سالانه باعث مرگ و میر بسیاری در میان دام و طیور شده است.

صادرات زئولیت پتاسیم ایران
زئولیت صادراتی ایران

دومین نقش زئولیت پتاسیم صادراتی ایران در مراگز دام و طیور:

مهمترین استفاده کشور های خارجی از زئولیت پتاسیم  صادراتی ایران در دامها استفاده از آنها در بستر و در خوراک حیوانات است . نقش زئولیت در بستر حیوانات جذب آمونیاک و پاکسازی محیط تنفسی دامها از گاز آمونیاک و خنثی کردن بیماری پنومونی می باشد  همچنین باعث تجزیه و نابودی انگلها و قارچهای موجود در بستر نیز می شود. این انگلها باعث بروز بیماریهای بسیاری در پوست دمها می شد که به واسطه زئولیت کاملا خنثی می شود.

دومین ویژگی استفاده زئولیت در دامها استفاده از آن بعنوان خوراک دام و طیور است .پرورش دهندگان دام و طیور معمولا مقدار  درصد از زئولیت معدنی پودر شده را به هر جیره غذایی دام ها اضافه می کنند. نقش زئولیت به عنوان خوراک باعث بروز اتفاقات بسیار مهمی در بدن حیوانات می گردد. وقتی که زئولیت توسط نشخوار کنندگانی مانند گاوهای شیری خورده می شود. باعث بوجود آمون فرایندهای بسیار مهمی در بدن این حیوانات می شود

زئولیت وقتی وارد شکمبه گاوهای شیری می شود ابتدا آمونیوم موجود در شکمبه این حیوانات را جذب کرده و به صورت رسوب شده از بدن حیوان خارج می کند . با خارج شدن گاز آمونیوم از محیط شکمبه فعالیت میکروارگانیسمها افزایش یافته و خوراک خورده شده را تمام و کمال جذب بدن دامها می کنند.با جذب و هضم نشاسته موجود در خوراک دام توسط میکروارگانیسمها بجای اسید آمینه فرار گلوکز تولید می شود . گلوکز منبع اصلی تولید پروتئین می باشد و تولید آن باعث افزایش شیردهی و پروارتر شدن گاوها می شود.

صادرات زئولیت پتاسیم
زئولیت پتاسیم صادراتی ایران

صادرات زئولیت پتاسیم ایران به کشور های مختلف و نحوه سفارش و خرید آنها

صادرات زئولیت پتاسیم ایران به کشور های مختلف مخصوصا آفریقا و آسیای میانه باعث رونق اقتصادی بسیاری در میان آنها شده ست این کشورها به دلیل عدم برخورداری از چنین موهبت خدادادی به ناچار زئولیت مورد نیاز خود را از کشور های غنی مانند ایران تامین می کنند.

صادرات زئولیت در بخشهای مختلفی صورت می گیرد . برای مثال در بخشهای صنعتی و کارخانجات زئولیت معدنی ابتدا در سایز های  50 مش، 100مش، 200 مش و مش های بالاتر تولید و بسته شده و ارسال می گردد. برخی نیز بصورت کلوخه و بصورت فله جمع آوری شده و ارسال می گردد. متاسفانه فرایند تولید زئولیتهای مصنوعی در ایران هنوز آغاز نشده است و کشور هایی مانند چین زئولیت خام از ایران خریداری کرده و پس از تولید زئولیتهای مصنوعی آن را به چندین برابر قیمت به ایران دوباره می فروشند.

نحوه سفارش و دریافت زئولیت صادراتی برای کشاورزان داخلی با قیمت بسیار ارزان به دو صورت اینترنتی و حضوری انجام می شود. کشاورزانی که در مناطق نزدیک معادن زندگی می کنند می توانند بصورت حضوری به معدن مراجعه کرده و زئولیت مورد نظر خود را دریافت کنند. کشاورزان راه دور برای سفارش مستقیم بصورت اینترنتی می توانند در صفحه نخست این وبسایت مشخصات خود را در فرم مربوطه ثبت کرده و برای ما ارسال کنند. کارشناسان در اولین فرصت با آنها ارتباط گرفته و پس از ارائه مشاوره لازم  اقدامی به سفارش نمایند.

مدیر مجموعه معدنی ایران کانی: هادی ملکی

تلفن مشاوره و ثبت سفارشات: 09120526163

وبسایت رسمی مجموعه ایران کانی: www.100zeolile.ir

صادرات زئولیت پتاسیم ایران
زئو پتاس صادراتی

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *