خرید زئولیت کلینوپتیلولیت صادراتی برای بسیاری از صنایع مختلف از جمله کشاورزی ،دامداری، صنایع تصفیه آب و فاضلاب و کارخانجات تولید فیلترهای آب و هوا بسیار ضروری می باشد. زئولیت کلینوپتیلولیت دارای خصوصیاتی است که باعث رونق بهتر خاک های کشاورزی و مراکز مربوط به پرورش دام و طیور و آبزیان صنعتی شده است .

زئولیت کلینوپتیلولیت دارای دانه بندی های متفاوتی است که هر کدام از آنها در رونق صنایع یادشده نقش ارزنده ای دارند .کشور ایران در زمینه استخراج و بهره برداری ماده معدنی زئولیت در آسیا حرف اول را میزند. مهمترین استانهایی که دارای زئولیت مرغوب کلینوپتیلولیت صادراتی هستند عبارتند از استانهای قم و سمنان .این دوستان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که دارند خاستگاه زئولیت معدنی در ایران می باشند .

تمامی صنایعی که متقاضی این ماده معدنی هستند با مراجعه به استان‌های قم و سمنان زئولیت مورد نیاز خود را تهیه کرده و از آن در مصارف مختلف صنعتی استفاده می کنند. بیشترین استفاده زئولیت در ایران مربوط به بخش کشاورزی می باشد بخش کشاورزی شامل قسمت های زیادی است که هر کدام از آنها نیازمند درصد خاصی از زئولیت هستند.  در ادامه این مقاله در این مورد بحث خواهیم کرد.

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت
بلور زئولیت کلینوپتیلولیت

بازار خرید و فروش زئولیت کلینوپتیلولیت  در ایران

بازار خرید و فروش زئولیت کلینوپتیلولیت در ایران هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است . بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن و کشورهای اروپایی از قرن ها پیش استفاده زئولیت را در مصارف کشاورزی و بخش های دیگر صنعتی به کار برده اند. کشور ژاپن ۸۰۰ سال پیش زئولیت را کشف کرده و از آن در کشاورزی استفاده نموده است. در سال 1756  برای اولین بار در کشور سوئد دانشمندی به نام اکسل فردریک کرونستد زئولیت را کشف کرد.

زئولیت را سنگ جوشان نیز می نامند زیرا در تماس با حرارت زیاد از آن بخار بیرون می آید این بخار ناشی از خارج شدن اکسیژن از این ماده معدنی است . ایران هنوز در ارتباط با زئولیت نتوانسته است استفاده های زیادی از آن بکند برای همین بسیاری از معدن داران به دلیل حجم استفاده درست داخلی آن را صادرات می کنند. کشور چین یکی از بزرگترین وارد کنندگان زئولیت ایران است چین پس از دریافت زئولیت خام از ایران آن را فرآوری کرده و به انواع اقسام زئولیت های مختلف تبدیل نموده و سپس آن را دوباره به ایران صادرات می کند.

بسیاری از کشاورزان و صنعتگران هنوز واژه زئولیت را نشنیده اند و به جای استفاده از زئولیت در کشاورزی از کودهای شیمیایی و عناصر دیگر مانند گوگرد، فسفر و نیتروژن، پتاسیم و غیره استفاده می کنند در صورتی که تمامی این عناصر در ماده معدنی زئولیت موجود می باشد. جایگاه زئولیت در ایران در آینده ای نزدیک ارتقا خواهد یافت و کشاورزی و صنایع دامداری و بخش های صنعتی به دلیل استفاده از این ماده با کیفیت رشد خواهند یافت.

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت
زئولیت صادراتی سمنان

بازار های جهانی خرید و فروش زئولیت کلینوپتیلولیت

زئولیت کلینوپتیلولیت برای اولین بار در کشور ژاپن استفاده شد و قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد . قرن‌ها بعد در کشور سوئد این ماده معدنی کشف شد و نام آن را زئولیت نامیدند .بازار خرید و فروش زئولیت در کشورهای اروپایی و آسیایی بسیار پر رونق است و لذا محصولاتی که از این کشورها به ایران واردات می شود در زمینه های کشاورزی بسیار مرغوب بوده و از نظر کیفیت و کمیت بالاتر از استانداردهای جهانی می باشد.

زئولیت معدنی این ویژگی را دارد که محصولات کشاورزی را در حد بسیار بالایی ارتقا داده و آن را در حجم های بسیار زیاد رشد دهد. خاکهای کشاورزی زیادی وجود دارند که به دلایل مختلف آسیب دیده اند .این دلایل ممکن است مربوط به آب و هوا و یا استفاده بیش از حد کشاورز از آن خاک باشد که موجب آسیب دیدگی آن خاک شده است.

این خاک ها توسط زئولیت معدنی نه تنها کیفیت سابق خود را باز یافته بلکه تمامی عناصر دیگر را نیز که برای محصولات کشاورزی مفید است توسط زئولیت جذب کرده و به ریشه گیاهان منتقل می کند. در رابطه با بحث اصلاح خاک زئولیت معدنی بیشترین کاربرد را نسبت به سایر مواد معدنی مانند گوگرد، کلسیم، پتاسیم، بور، منگنز، آهن و غیر ایفا می‌کند.

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت
زئولیت بادامی

زئولیت معدنی چیست و خواستگاه آن از نظر علم زمین شناسی کجاست؟

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت صادراتی نیازمند اطلاعات کامل در ارتباط با این ماده معدنیمی باشد.  کلینوپتیلولیت تنها یک نمونه از انواع زئولیت ها است . بیش از ۷۰ نوع زئولیت معدنی و بیش از 200 نوع زئولیت سنتزی یا مصنوعی در بازار وجود دارد .بیشتر زئولیت های سنتزی یا مصنوعی وارداتی هستند و کشور چین آنها را به به ایران ارسال نموده است.

چین زئولیت خام را از ایران خریداری کرده و پس از تبدیل و فرآوری آن به زئولیت های سنتزی دوباره آن را با قیمت های سنگین به ایران صادر میکند. از نظر علم کانی شناسی زئولیت معدنی از خانواده آلومینوسیلیکات ها است آلومینوسیلیکات ها از آلومینیوم، سیلیسیوم و اکسیژن تشکیل شده‌اند. خانواده آلومینوسیلیکات ها انواع زئولیت ها را شامل می‌شود که در مصارف مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند.

خاستگاه زئولیت معدنی از نظر علم زمین شناسی به گوشته فوقانی بازمیگردد. در گوشته فوقانی آلومینیوم و سیلیسیم به صورت مذاب در سطح گوشت در حال گردش  به دور هسته هستند. فشارهای ناشی از لایه های فوقانی و گازهای ساطع شده از مواد مذاب درونی باعث می شود که این عناصر به لایه‌های بالایی پوسته زمین رخنه کرده و با اکسیژن موجود در اقیانوس ها وارد واکنش شیمیایی شده و اولین زئولیت ها را تشکیل دهند.

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت
زئولیت کلوخه

ساختار زئولیت معدنی و  خواص آنها در اصلاح خاک

همانطور که در بخش قبل عنوان شد اولین زئولیت معدنی در اعماق اقیانوس از ترکیب آلومینیوم و سیلسیوم  مذاب با اکسیژن آب اقیانوس تشکیل می شود .مواد معدنی که با آب پیوند شیمیایی برقرار می کنند آلومینیوم و سیلیسیم هستند که با اکسیژن موجود در آب ترکیب شده و زئولیت را ایجاد می کنند.

پیوند میان اکسیژن و آلومینیوم و سیلیسیم از نوع پیوند ناقص دوقطبی می باشد این نوع پیوند شیمیایی باعث ایجاد دو بار منفی الکترون در سطح زئولیت شده و سطح زئولیت را به شدت باردار میکند. سطح باردارشده زئولیت باعث جذب عناصر مثبت به سمت خود شده که در اصطلاح این عمل را تبادل کاتیونی یا جذب سطحی می نامند .این ویژگی در زئولیت باعث استفاده های زیادی در صنایع مختلف از جمله کشاورزی شده است .

در رابطه با اصلاح خاک نیز ویژگی تبادل کاتیونی باعث شده  که انواع خاکهای مختلف اصلاح کردند و حاصلخیزی سابق خود را بازیابند. ویژگی دیگر زئولیت تخلخل بالای آن می باشد .زئولیت معدنی به واسطه متخلخل بودن بدنه خود قادر است تمامی عناصر ریز مانند سدیم ،پتاسیم، کلسیم، فسفر و نیتروژن، آهن ،منگنز و غیره را از عناصر دیگر جدا کرده و در سطح متخلخل خود ذخیره کند. سطح متخلخل زئولیت دارای قدرت چسبندگی زیادی بوده و این عناصر را از عوامل بیرونی مانند گرمای شدید رواناب های سطحی و غیر محافظت می کند و کم کم آنها را در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت
زئولیت پودری

تقسیم بندی زئولیت از نظر ساختمان بلوری

زئولیت معدنی همانطوری که اشاره شد از خانواده آلومینوسیلیکات  می باشد. خانواده آلومینوسیلیکات ها از انواع زئولیت ها تشکیل شده اند. مهمترین مواد تشکیل دهنده زئولیت‌ها آلومینیوم، سیلیسیوم، اکسیژن و سایر عناصر ریز مغذی مانند پتاسیم، فسفر، سدیم، کلسیم، آهن، منگنز و غیره می باشد.( برای اطلاعات بیشتر به مرکز خرید زئولیت کلینوپتیلولیت در صفحه اول سایت مراجعه کنید)

طی تقسیم‌بندی که دانشمندان علم زمین شناسی در رابطه با زئولیت انجام داده‌اند این ماده معدنی را در دو گروه از نظر ساختار بلوری قرار داده‌اند: گروه اول زئولیت معدنی نام دارد و بیش از ۷۰ نوع از این نوع زئولیت در طبیعت کشف شده است. از بین این ۷۰ نوع تنها ۲۰ نوع آن در صنعت مورد استفاده قرار گرفته است که مهمترین آنها را زئولیت کلینوپتیلولیت نام نهاده‌اند.

گروه دوم  زئولیت مصنوعی یا  سنتزی نام دارد که بیش از ۲۰۰ نوع می باشد . این تعداد نیز در حال افزایش است  زئولیت های مصنوعی بیشتر در صنایع نفت صنایع پتروشیمی، صنایع هسته ای و صنایع مربوط به ساخت کپسول های اکسیژن و غیره می باشد. زئولیت های معدنی از نظر قیمت بسیار ارزان تر از زئولیت های مصنوعی می باشند. تکنولوژی ساخت زئولیت های مصنوعی هنوز در ایران ایجاد نشده و ما به ناچار آن را از کشور چین خریداری میکنیم.

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت
زئولیت کلینو دانه درشت

کاربرد زئولیتها در اصلاح خاکهای کشاورزی

مهمترین مزایای خرید زئولیت کلینوپتیلولیت استفاده آن در اصلاح خاک های کشاورزی است. خاک های کشاورزی بر اثر عوامل گوناگونی کیفیت خود را از دست داده و و از نظر تامین مواد غذایی بسیار ضعیف می شوند .گاهی نیز این خاک و اثر استفاده بیش از حد کشاورزان از آن دچار فقر شدید عناصر غذایی می گردد. گاهی کشاورزان به دلیل استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی باعث تجمع عناصر خضر شیمیاییی در خاک می‌شوند. با گذشت زمان این عناصر شیمیایی  عوارض وخیمی را برای خاک به همراه خواهد داشت.

زئولیت کلینوپتیلولیت به وسیله جذب سطحی بسیار قوی که دارد کاتیون های عناصر سنگین و سمی را از آنها جدا کرده و موجب خنثی شدن این عناصر مضر می گردد. همچنین ph خاک را که ممکن است اسیدی یا قلیایی شده باشد تنظیم کرده و تعادل را به خاک باز می گرداند. ممکن است بعضی خاکها برخی عناصر مفید را در خود نداشته باشند زئولیت معدنی تقریباً تمامی عناصر مفید و مورد نیاز گیاه را در خود دارد.

زئولیت می‌تواند عناصر مفید در خاک و هوا را نیز جذب کرده و ریشه گیاهان منتقل کند .زئولیت همچنین باعث جذب رطوبت هوا و نم خاک شده و از تبخیر آنها توسط خورشید جلوگیری کرده و آب جمع شده را به صورت قطره ای به ریشه گیاهان تزریق می کند. در تمامی مواقع سال اطراف ریشه به دلیل تجمع آب توسط زئولیت همیشه مرطوب است و هیچ وقت گیاه احساس تشنگی نمی کند این عمل باعث صرفه جویی ۵۰ درصد در هزینه آبیاری توسط کشاورزان می گردد.

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت
زئولیت دانه برنجی

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت برای مراکز پرورش دام و طیور و آبزیان صنعتی

تهیه و خرید زئولیت کلینوپتیلولیت مرغوب برای مراکز پرورش دام و طیور و آبزیان صنعتی بسیار ضروری و حیاتی می باشد.  این مراکز مدام  در معرض انواع بیماری ها بوده و هزینه های درمان دام بسیار سنگین  است. تنها راهی که برای این مراکز  می ماند این است که بتوانند برای جلوگیری از ابتلای دام و طیور به بیماری ها اقدامات پیشگیرانه ای اعمال کنند .

مراکز پرورش دام و طیور از زئولیت معدنی به دو شیوه استفاده می کنند. در شیوه اول زئولیت را در بستر دام  ریخته و از آن به عنوان ضد عفونی کننده بستر حیوانات و تهویه کننده هوا استفاده می کنند زیرا زئولیت با کمک قدرت جذب سطحی می تواند گاز آمونیاک ساطع شده در هوا و بستر را جذب کند. این عمل باعث تنفس بهتر دام شده و از ابتلا به بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند .

در شیوه دوم از زئولیت به عنوان خوراک در جیره غذایی دام استفاده می کنند. زئولیت وقتی که توسط دام خورده می شود در شکمبه آنها گاز آمونیاک را جذب کرده و باعث می شوند که باکتری های هضم کننده غذا بهتر بتوانند فعالیت نمایند. باکتری ها با هضم غذای آغشته به زئولیت موجب تولید گلوکز می گردند. گلوکز مهمترین منبع تامین انرژی گلبول های خونی دام است که باعث می شود در نشخوار کنندگان شیردهی آنان افزایش یابد. همچنین چربی آنان را تبدیل به پروتئین کرده و این باعث پروارتر شدن دام ها می شوند.

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت
زئولیت پتاسیم

نحوه سفارش و خرید زئولیت کلینوپتیلولیت

نحوه سفارش و خرید زئولیت کلینوپتیلولیت برای کشاورزان و سایر صنایع به دو صورت می باشد: کشاورزان و دامدارانی که در نزدیکی معادن استان های قم و سمنان زندگی می کنند می توانند به صورت مستقیم به این معادن و کارخانه ها مراجعه کرده و زئولیت مورد نظر خود را خریداری نمایند.

ولی کشاورزانی که در استان‌های بسیار دورتر از این دو استان ساکن هستند از طریق سفارش اینترنتی می توانند اقدام به خرید زئولیت مورد نیاز خود نمایند. در این روش کافیست که به سایت شرکت ایران کانی مراجعه نموده و در صفحه اول سایت مشخصات خود را درج کرده و ارسال نمایند.

کارشناسان شرکت در اولین فرصت آنها تماس گرفته و پس از ارائه مشاوره لازم در ارتباط با نوع زئولیت و نحوه خرید آن اقدام به تهیه و ارسال سفارش آنها می کند.

مدیر فروش مجموعه ایران کانی هادی ملکی

تلفن مشاوره و ثبت سفارشات:09120526163

وبسایت رسمی مجموعه ایران کانی: www.100zeolile.ir

خرید زئولیت کلینوپتیلولیت
خرید زئولیت کلینوپتیلولیت

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *